Здравейте, колеги
Изравям тази стара тема, за да потвърдя написаното от Ivcho_7 относно термоконтактора , който той нарича датчик.
Става дума за тази част, която се навива в голямото водно съединение свързващо термостата и радиатора в горната му страна.

- Термоконтактор

- Термоконтакторът монтиран във водното съединение
Купих чисто нов - този от снимката, марка METZGER и беше дефектен ! Разбира се, това разбрах след куп проби и губене на време. Малко по-долу инструкция как да го пробвате.
Но най-напред да уточня
няколко важни неща, които трябва да се знаят за тези автомобили
Става дума за Форд Ескорт след 1995г. с бензинов двигател Zetec, 1,6L, 16V (16 клапана) , с климатик. Наличието на климатик е много важно обстоятелство. Автомобилите без климатик имат съществени разлики.
Управлението на вентилатора за охлаждане на този автомобил е много сложно и зависи от куп елементи :
- този термоконтактор с 4 клеми т.е. два кръга (две температури на отваряне) посочен по-горе на снимката,
- термичното съпротивление за 1ва скорост на вентилатора, за което говори Ivcho_7 с код 9A819 AA C9G4A , което се намира закрепено на коша на радиатора,

- Термично съпротивление
- зеленото реле, което се намира зад акумулатора,

- Реле

- Основата, в която се поставя релето
- разбира се големия бушон, в кутията с бушони пред акумулатора, но и малкия в кутията вътре в купето (под кормилото вляво)
- и не на последно място бордния калкулатор, който в тези автомобили управлява кажи речи всичко.
Режимът на работа на перката на вентилатора е различен съобразно това дали е пуснат климатика или не.
Термоконтакторът има четири клеми респ. два термични кръга. Температурата на отваряне на всеки кръг е различна за различните разновидности на Форд Ескорт. Така че това трябва да видите номера на частта, която е монтирана на вашия автомобил. При мене температурите на двата кръга са 95/90º и 100/95º.
Как работи термоконтакторът?
На ниска температура, той е "отворен" т.е. веригата е прекъсната, ток не тече, така да го кажа.
Когато температурата се покачи до 95º веригата на първия кръг се затваря т.е. токът може да тече. Този ток не отива директно във вентилатора, а управлява релето. Което включва вентилатор (на 1ва степен) и той почва да охлажда охалдителната течност респ. двигателя, температурата пада под 90º и термоконтактът се отваря т.е. веригата прекъсва, вентилаторът спира.
Ако обаче колата е натоварена, примерно на първа по баир, или друга причина, 1ва скорост на вентилатора не създава достатъчно въздушен поток респ. не е достатъчна да свали температурата на охл. течност и тя продължава да се покачва и достига 100º. Тогава се отваря втория кръг и вентилаторът се задейства на 2ра степен , по-бърза. Този по-мощен дебит на въздух успява да охлади, температурата почва да пада, като стигне 95º, 2рата степен прекъсва, но първата продължава (нейният кръг все още е затворен) докато достигне 90ºC, когато и тя също прекъсва и вентилаторът спира.
За да работят степените на вентилатора обаче, трябва
термосъпротивлението да не е дефектирало. Иначе вентилаторът ще се включва само на по-високата температура.
Когато обаче климатикът е включен, нещата стават по-сложни. Тогава дори да не е затворен високо-температурния кръг на термоконтактът, релето получава ток по друг канал и вентилаторът се задвижва. Това е така, защото се приема, че климатикът товари силно двигателя и се цели да се избегне загряването превантивно.
Тестване на термоконтактора
За да тествате термоконтактора - вашия стар, когото подозирате, че е дефектирал или новия , за да си спестите губене на време по монатж/демонтаж, може да направите следното просто нещо.
Настройвате фурната на готварската печка на 120ºC. Слагате термоконтактора вътре да загрее. Приготвяте си мултицета. Казвате на жената да взема една щипка за лед, за хляб и т.н. Или една по-голяма клеща. Тя го вади топъл-топъл от фурната, слага го на една дървена дъска за рязане на хляб например и докато го държи вие бързо замервате с мултицета нагласен на режим измерване на съпротивление (ом-метър) дали двата кръга са "затворени".
Кръговете са оформени от двете леви клеми респ. от двете десни клеми т.е. по една клема от всеки ред, а не две по две клемите от всеки ред.
В началото на измерването и двата кръга трябва да се затворени т.е. съпротивление 0 ома. След това , в процеса на изстиване, първо едната ще отвори т.е. съпротивлението ще стане безкрайност, след това другата.
Даже се чува едно пукване вътре. Вероятно е би-метална пластина, която затваря кръговете.
В заключение
Ако вентилаторът на охлаждането не ви се включва :
- най-напред проверявате големия бушон до акумулатора. както и малкия вътре в купето
- след това, откачате буксата на термоконтакторът и с два кламера свързвате на късо четирите кабела (вижте по-горе снимката - точно това правя). Релето трябва да "чукне" и вентилаторът да се завърти (разбира се, ключът на таблото трябва да е на контакт, двигателят не е необходимо да е запален).
- Ако не чуете "чукване" и вентилаторът не се завърти, проверете релето. Mахнете го и дайте на късо с дебела жица двете широки цепки в основата (стойката) на релето - вижте горе на снимката ( не обръщайте внимание пъхнатия кламер на снимката. това е друг тест, който правя. не там трябва да се пъхне дебелата жица, а в двете широките цепки, които са перпендикулярни една на друга). Вентилаторът трябва да се завърти. Ако се завърти, значи релето ви е изгоряло. Това е най-често срещаното. Ако обаче вентилаторът не се завърти, тогава вероятно моторът на вентилатора е изгорял. Но преди да купувате нов, проверете го директно като подадете директно 12 В на клемите на двигателя на вентилатора, защото може да има прекъсната жица, оксидирали клеми и т.н.
- ако горните тестове са ОК, тествайте термоконтактора.
Може и на място, без да се сваля, след като колата загрее и стрелката почти стигне до червено. Но е доста неудобно, защото клемите не се виждат и трябва да се напипват и е играчка да се нацелят добре две по две. А и може да се парнете някъде по горещите части на колата.
По-лесното е да свалите термоконтактора и да направите теста във фурната. Изисква се ключ 29 и ключ 23 за "контрата" (ако не се държи контра, има опастност от скъсване на водното съединение) . Разбира се охладителната течност ще изтече. Mоже обаче с пластмасово шише от минерална вода, с отрязана гърловина , подложено под термоконтактора, да се пробвате да я съберете.
- за да работи първата скорост на вентилатора, трябва термичното съпротивление да е изправно. Това е относително скъпа (90 евро на ново във Форд) и рядка за намиране част. Може би може да се търси решение с "мост", за което говори и Ivcho_7.
Но лично аз съм леко притеснен, защото тези автомобили са много сложни, част от тока респ. информацията за управление на системите минава през бордния калкулатор (намира се в купето, долу вдясно на колонката в краката на пътника) и платката , на която са монтирани релетата и бушоните (в купето, под волана вляво) и само Бог знае каква беля може да стане, ако премине по-голям ток или нещо се свърже на късо не както трябва.
Надявам се да съм бил полезен.
Стефан