Страница 1 от 2

Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 14:19
от skele7a
Здравеите колеги проблема ми е следния перкта не иска да се включи смених датчиците загрява нормално но стига почти до червеното :shock: и не иска да се включи.Вече на няколко пъти изхвърля водата и ми се налага да я включвам принудително.Колата е форд ескорт 98година 4x4 Зeтек 1.6 16в.Моля помагаите :(

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 15:16
от vargala81
А сигорен ли си ,че термостата ти отваря ?защото ако не отваря няма как да стигне антифриз до датчика който е на тялото на термостата и съответно той да вклучи перката.Пипни най-горния маркуч който влиза в радиятора и виж дали е топъл,ако не е значи термостата не отваря,това го направи при загрят двигател когато стрелката на таблото подмине средата и стигне до О.Можеш да дадеш и датчика на късо и да видиш дали ще вклучи перката,ако и тогава не вклучи най-вероятно е изгорял бушон или самия електромотор на перката,макар ,че е малко вероятно да изгори мотора.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 16:16
от skele7a
Термостата отваря маркуча е топьл, като дам на кьсо буксата на датчика перката се включва.Проверих всички бушони няма изгорели.Незнам от какво е та не иска да се включи :|

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 16:19
от HACKO
skele7a написа:Термостата отваря маркуча е топьл, като дам на кьсо буксата на датчика перката се включва.Проверих всички бушони няма изгорели.Незнам от какво е та не иска да се включи :|
Много прост, датчика е повреден.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 16:26
от skele7a
Чисто нови са и двата за температурата и за вентилатора незнам кво иска де..а и кочината X(:

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 20:15
от HACKO
Колата изобщо не ти е виновна, че си сложил некачествени части.
Теста, който си направил недвусмислено говори за повреден датчик.
Ако искаш свали датчика и го свари, за да видиш на каква температура включва, може да не достигаш температурата. Момента на включване се определя със оммер, или верига със лампа и източник. Тъй като температурата на включване на датчика е 103градуса, ще трябва да го вариш в масло, щото водата завира на около 95градуса и може да не достигнеш 103градуса.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 28 фев 2010, 21:51
от skele7a
Добре ако са некачествени зашто тоя дето го смених за таблото си показва вярно незнам дали този на маркуча на радиатора е дефектен ама вчера стигна почти до червеното и перката не искаше да се включи.Ще го проверя както казваш и ако е от него ше пиша пак. Мерси за вниманието :wink:

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 01 мар 2010, 12:27
от Ivcho_7
Имам абсолютно същия проблем !!! даже 2 пъти завираше водата - много кофти може да се блокира двигателя по този начин. Още повече ,че вече наближава лятото и температурата ще я качва 2-пъти по-бързо !!
Когато дадеш на късо ( ако имаш климатик и с климатика можеш да пробваш) перката трябва да започне да се върти т.е. да се включи - започне ли да работи , значи ти е от датчика ! 2-рото нещо което ти казвам от личен опит - в магазините за авточасти има такива датчици , но са италиански - RS май бяха или нещо такова - струват в порядъка от 20 до към 25-6 лв - не са качествени !!!
Колата Бензин ли е ? Ако е бензин и имаш климатик - значи ще имаш едно ЧУДО наречено съпротивление за 1-вата степен на тази перка ! представлява коносовидно , продълговато с меден цвят, дълго е около 10 см и от него излиза кабел накрая на който има букса . Стои закачено на скоба близо до перката между нея и двигателя, номера , по който ще го познаеш е : 94AB 9A819 AA C9G4A !! електричар ми каза , че това нещо ми е изгоряло и трябва да си намеря - направи ми мост ( ако ти говори нещо ) на датчика и директно на 95 градуса( на колкото трябва да се включи 1-ва степен ) се включва 2-рата степен на перката . Спорен мен не трябва да има проблем , ама май датчика е толкова годен , че малко като му дойде зор и се скапва.
Ако е дизел не мога да помогна !
Това е от моето скромно мнение по този въпрос, дано да съм ти бил от помощ ! ако има нещо питай !

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 01 мар 2010, 16:35
от skele7a
Ивчо мерси за написаното ескорта е бензин и от там дето го купувах човека каза че сигурно е имала климатик аз тарсих за такова сапротивление което е за парвата степен ама не открих и на мен на няколко пати ми загрява и вече и е сменяна гарнитурата на главата .И мисла да я направя с цк ключе тая перка да знам че няма да ми праи проблеми,абе като си се движи нема проблеми ама спре ли в задръстване ела да видиш ядове. Е тва е от мен мерси за инфото. :D

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 21 май 2010, 16:02
от todorki
при мен се оказа,че проблема е от големия бушон,който е до акомулатора...
провери там...
да не е махнат или изгорял...

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 31 май 2010, 17:04
от Revell
Привет.

При мен този проблем се реши отдавна. И при мен не включваше от повреден датчик. Смяна и след опит да включи и пак си отиде. Нов и пак от първия път - чао. Оказа се че го няма релето за перката (голямо зад акумолатора) и товари датчика (някой майстор го е свил) сложих си едно от Лада за 3.50лв. и проблема се реши - датчика не гори. :D

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 02 юни 2010, 17:02
от gezmi
И при мен проблема беше от релето, ремонтираха го и всичко се оправи.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 09 юни 2010, 09:37
от peterpetroff
Колеги, нека и аз да споделя своя опит в същата ситуация с перката за охлаждане само, че при Фокус 1.6 Зетек, а не Ескорт. Колета загряваше и не включваше перката. Оказа се, че контакта между захранващия кабел на перката и самата перка беше неузнаваемо окислен (по медните повържности на контактните пластини имаше ярко синя патина)- изглежда, че контактите са били (някога) много обилно намокрени и се е образувал този окис, който е прекъснал захранването на перката. А, защо не е горял бушон в тази ситуация, не мога да отговоря- може и да е горял, но няма как да попитам итлианската бамбина, дето е карала колата преди мен.
Решението се оказа просто: режат се кабелите пред мъжката и пред женската част на контакта, оголват се и хубаво се зачистват жичките и се съединяват по цветове, после една яка изолация с изолирбанд и работата заспива. Естествено, за да се направи по-интелигентно е необходимо да се сложат нови контактни букси, но това е въпрос на свободно време и желание.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 11 мар 2017, 09:27
от Stephan
Здравейте, колеги

Изравям тази стара тема, за да потвърдя написаното от Ivcho_7 относно термоконтактора , който той нарича датчик.
Става дума за тази част, която се навива в голямото водно съединение свързващо термостата и радиатора в горната му страна.
termokontaktor.jpg
Термоконтактор
WP_20170108_17_23_11_Pro.jpg
Термоконтакторът монтиран във водното съединение

Купих чисто нов - този от снимката, марка METZGER и беше дефектен ! Разбира се, това разбрах след куп проби и губене на време. Малко по-долу инструкция как да го пробвате.

Но най-напред да уточня

няколко важни неща, които трябва да се знаят за тези автомобили

Става дума за Форд Ескорт след 1995г. с бензинов двигател Zetec, 1,6L, 16V (16 клапана) , с климатик. Наличието на климатик е много важно обстоятелство. Автомобилите без климатик имат съществени разлики.

Управлението на вентилатора за охлаждане на този автомобил е много сложно и зависи от куп елементи :

- този термоконтактор с 4 клеми т.е. два кръга (две температури на отваряне) посочен по-горе на снимката,

- термичното съпротивление за 1ва скорост на вентилатора, за което говори Ivcho_7 с код 9A819 AA C9G4A , което се намира закрепено на коша на радиатора,
WP_20170128_17_29_48_Pro.jpg
Термично съпротивление
- зеленото реле, което се намира зад акумулатора,
WP_20170128_17_01_23_Pro.jpg
Реле
WP_20170128_17_02_40_Pro.jpg
Основата, в която се поставя релето
- разбира се големия бушон, в кутията с бушони пред акумулатора, но и малкия в кутията вътре в купето (под кормилото вляво)

- и не на последно място бордния калкулатор, който в тези автомобили управлява кажи речи всичко.

Режимът на работа на перката на вентилатора е различен съобразно това дали е пуснат климатика или не.

Термоконтакторът има четири клеми респ. два термични кръга. Температурата на отваряне на всеки кръг е различна за различните разновидности на Форд Ескорт. Така че това трябва да видите номера на частта, която е монтирана на вашия автомобил. При мене температурите на двата кръга са 95/90º и 100/95º.

Как работи термоконтакторът?

На ниска температура, той е "отворен" т.е. веригата е прекъсната, ток не тече, така да го кажа.
Когато температурата се покачи до 95º веригата на първия кръг се затваря т.е. токът може да тече. Този ток не отива директно във вентилатора, а управлява релето. Което включва вентилатор (на 1ва степен) и той почва да охлажда охалдителната течност респ. двигателя, температурата пада под 90º и термоконтактът се отваря т.е. веригата прекъсва, вентилаторът спира.
Ако обаче колата е натоварена, примерно на първа по баир, или друга причина, 1ва скорост на вентилатора не създава достатъчно въздушен поток респ. не е достатъчна да свали температурата на охл. течност и тя продължава да се покачва и достига 100º. Тогава се отваря втория кръг и вентилаторът се задейства на 2ра степен , по-бърза. Този по-мощен дебит на въздух успява да охлади, температурата почва да пада, като стигне 95º, 2рата степен прекъсва, но първата продължава (нейният кръг все още е затворен) докато достигне 90ºC, когато и тя също прекъсва и вентилаторът спира.

За да работят степените на вентилатора обаче, трябва термосъпротивлението да не е дефектирало. Иначе вентилаторът ще се включва само на по-високата температура.

Когато обаче климатикът е включен, нещата стават по-сложни. Тогава дори да не е затворен високо-температурния кръг на термоконтактът, релето получава ток по друг канал и вентилаторът се задвижва. Това е така, защото се приема, че климатикът товари силно двигателя и се цели да се избегне загряването превантивно.

Тестване на термоконтактора

За да тествате термоконтактора - вашия стар, когото подозирате, че е дефектирал или новия , за да си спестите губене на време по монатж/демонтаж, може да направите следното просто нещо.

Настройвате фурната на готварската печка на 120ºC. Слагате термоконтактора вътре да загрее. Приготвяте си мултицета. Казвате на жената да взема една щипка за лед, за хляб и т.н. Или една по-голяма клеща. Тя го вади топъл-топъл от фурната, слага го на една дървена дъска за рязане на хляб например и докато го държи вие бързо замервате с мултицета нагласен на режим измерване на съпротивление (ом-метър) дали двата кръга са "затворени".
Кръговете са оформени от двете леви клеми респ. от двете десни клеми т.е. по една клема от всеки ред, а не две по две клемите от всеки ред.
В началото на измерването и двата кръга трябва да се затворени т.е. съпротивление 0 ома. След това , в процеса на изстиване, първо едната ще отвори т.е. съпротивлението ще стане безкрайност, след това другата.
Даже се чува едно пукване вътре. Вероятно е би-метална пластина, която затваря кръговете.

В заключение

Ако вентилаторът на охлаждането не ви се включва :
- най-напред проверявате големия бушон до акумулатора. както и малкия вътре в купето

- след това, откачате буксата на термоконтакторът и с два кламера свързвате на късо четирите кабела (вижте по-горе снимката - точно това правя). Релето трябва да "чукне" и вентилаторът да се завърти (разбира се, ключът на таблото трябва да е на контакт, двигателят не е необходимо да е запален).

- Ако не чуете "чукване" и вентилаторът не се завърти, проверете релето. Mахнете го и дайте на късо с дебела жица двете широки цепки в основата (стойката) на релето - вижте горе на снимката ( не обръщайте внимание пъхнатия кламер на снимката. това е друг тест, който правя. не там трябва да се пъхне дебелата жица, а в двете широките цепки, които са перпендикулярни една на друга). Вентилаторът трябва да се завърти. Ако се завърти, значи релето ви е изгоряло. Това е най-често срещаното. Ако обаче вентилаторът не се завърти, тогава вероятно моторът на вентилатора е изгорял. Но преди да купувате нов, проверете го директно като подадете директно 12 В на клемите на двигателя на вентилатора, защото може да има прекъсната жица, оксидирали клеми и т.н.

- ако горните тестове са ОК, тествайте термоконтактора.
Може и на място, без да се сваля, след като колата загрее и стрелката почти стигне до червено. Но е доста неудобно, защото клемите не се виждат и трябва да се напипват и е играчка да се нацелят добре две по две. А и може да се парнете някъде по горещите части на колата.
По-лесното е да свалите термоконтактора и да направите теста във фурната. Изисква се ключ 29 и ключ 23 за "контрата" (ако не се държи контра, има опастност от скъсване на водното съединение) . Разбира се охладителната течност ще изтече. Mоже обаче с пластмасово шише от минерална вода, с отрязана гърловина , подложено под термоконтактора, да се пробвате да я съберете.

- за да работи първата скорост на вентилатора, трябва термичното съпротивление да е изправно. Това е относително скъпа (90 евро на ново във Форд) и рядка за намиране част. Може би може да се търси решение с "мост", за което говори и Ivcho_7.
Но лично аз съм леко притеснен, защото тези автомобили са много сложни, част от тока респ. информацията за управление на системите минава през бордния калкулатор (намира се в купето, долу вдясно на колонката в краката на пътника) и платката , на която са монтирани релетата и бушоните (в купето, под волана вляво) и само Бог знае каква беля може да стане, ако премине по-голям ток или нещо се свърже на късо не както трябва.

Надявам се да съм бил полезен.

Стефан

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 29 апр 2017, 00:34
от freeway
Поздравления към Stephan за ясната и нагледна информация.
Казвате, че при моделите без климатик има съществена разлика.Бихте ли споделили, ако знаете разбира се как са конструирани там нещата по охлаждането.На моя Фикус 1.6 Зетек-99год. не мога да му чуя перката.Днес го оставих близо 40мин. на празен ход-стрелката от вертикално положение не мърда и съответно перка не се включва.Пуснах 12в. директно на перката и завъртя.Искам да ревизирам всичко по охладителната система, че идват горещи дни и да нямам проблеми.
Благодаря

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 29 апр 2017, 07:20
от HACKO
На Фокус е коренно различно, има само един единствен температурен датчик, който дава информация на компютъра а той решава какво да прави. За да провериш работата на вентилатора/вентилаторите трябва да включиш диагностика и от нея да стартираш тест на вентилатора.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 29 май 2017, 14:54
от vesko77bg
колеги аз имам Фокус 1.6 99г 100кс и на мен не ми се включва перката и не охлажда.слагам го на диагностика стига над 100 градуса водата започва да завира,но перките не се включват.принудително като ги включвам работят.дали датчика не работи или дава грешна информация на компютъра.на мен и казанчето за антифриза ми се спука,карал съм колата без да зная,че загрява и добре,че не е станало нещо по сериозно.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 29 май 2017, 15:54
от HACKO
vesko77bg написа:
29 май 2017, 14:54
....стига над 100 градуса водата започва да завира,но перките не се включват.....
Това със спуканото казанче ли се случва.

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 29 май 2017, 16:11
от vesko77bg
проблема ми е защо не въртят вентилаторите да охлаждат.А казанчето просто го споменах,че ми е спукано

Re: Помощ форд ескорт перката не се включва

Публикувано: 29 май 2017, 16:23
от HACKO
Ами проблема ти е точно във спуканото казанче. Вентилаторите включват на 104оС, обаче водата при атмосферно налягане завира при 95-98оС (антифриза и на по-ниска). За да не завира, охладителната система на автомобилите е конструирана да работи под налягане и завира при около 120оС. При тебе, след като ти е спукано казанчето, системата не е под налягане и затова течността завира преди достигане на температурата на включване на вентилаторите, смени казанчето и капачката и тогава виж дали ще включат.