Необходими принадлежности - задължителни по закон и препоръчителни. Кой какво ползва?
Публикувано: 05 фев 2019, 23:05
Здравейте.
Както всички тук знаем, все още действащият ЗДвП ни задължава да имаме следните неща в автомобила си:
Сега да спомена някои други неща, които не е лошо да имаме в автомобила си, а никой не ни ги иска по закон.
1. Втори триъгълник и жилетка
Незнайно защо, законодателят е пропуснал да предвиди положение, при което ПТП блокира цял двулентов път и има опасност от идващи превозни средства и от двете посоки. А в случаите когато се пътува с две или повече деца е по-добре двамата родители (или спътници) да имат жилетки. За да има смисъл от жилетката, трябва да е вътре в купето а не в багажника.
2. Авариен чук
За разлика от тези които ги има (или ги няма) в автобусите, този вид чукове е оборудван с острие за срязване на предпазни колани. Някои имат и светлоотразителен елемент, но е твърде малък за да върши качествено работа за сигнализиране

3. Прожектор или фенер
В досегашния ЗДвП ползването на прожектор / фенер се свързва с принудително спиране на ЖП прелез, когато водачът не може да премести автомобила извън опасната зона (Чл. 54). Както можете да се сетите, прожекторът е полезен и в други случаи, и то не само за сигнализация. За да върши работа, трябва да е достатъчно мощен. Препоръчително е да има режим с ритмично присветване, да може да се окача да виси и да може да се зарежда от запалка. Аз лично ползвам този

4. Резервни крушки и предпазители
На мен лично ми се е случвало и у нас и в Гърция да сменям крушка на пътя, а и понякога полицаите които спират за проверка питат за такова нещо.
5. Въже за теглене
Най-здрави според моя личен опит са металните въжета, колани до момента не съм ползвал. Освен с куки има и варианти с шегели, които се оказват по-подходящи за закачане на някои коли и се свалят по-лесно от куките.
6. Компресор за гуми
Гумите на автомобилите ни могат да спадат заради изкривена или ръждива (непочистена при монтажа) джанта, забит пирон или рапидка, както и ако седят много дълго време без да са помпани, какъвто е случаят с резервната гума. За съжаление пазарът у нас изобилства от доста некадърно проектирани и изпълнени модели, най-вече по отношение буксата за зареждане от запалката и запоените кабели към нея. За щастие буксата може да се смени с по-качествена или да сложим щипки за свързване към акумулатора.
7. Ръкавици
Нещо полезно не само през зимата, но и при смяна на гума например.
8. Армирано тиксо

9. Кабели за зареждане
Веднага обръщам внимание, че кабелите за зареждане издържат на различно ел. натоварване. Много често връзката между щипката и кабела се загрява, от което може да последва откачането на кабела. Доколкото имам наблюдения, доста от продаваните кабели на пазара имат нужда от допълнително запояване в тази точка.
10. Резервни течности и фуния за наливането им
Тук визирам течност за чистачки, антифриз, масло, спирачна / хидравлична, спрейове за размразяване на стъкла и ключалки и др. А фуния може да ни свърши работа ако например казанчето за чистачките е завряно в калника и се вижда само капачка с диаметър около 2 сантиметра.
11. Телескопичен ключ за джанти
Удълженото рамо улеснява развиването на затегнатите болтове, което понякога е невъзможно с късите ключове от оригиналните комплекти за смяна на гума. Обикновено е с вложка за двата най-масови размера на главите на болтовете.
12. Лопата, нож, гребло за сняг, брадва
Тези са в зависимост от сезона и къде се кара автомобилът.
13. Инструменти
Ключове, комплекти тресчотка или отвертка + вложки, клещи, макетен нож и прочие дреболии.
14. Крик
Споменавам го, тъй като ползвам крик "бутилка" и искам да споделя за тези, които досега не са вдигали кола с такъв: когато се ползва винтът за увеличаване на височината (Поз. 3), не го развъртайте чак докато опре в автомобила, за да можете след това по-лесно да го извадите! В противен случай може да ви потрябва втори крик, за да махнете първия.

15. Вериги
Няколко думи за веригите. Масово продаваните "меча стъпка" покриват различни описани в таблица размери гуми, но и аз понякога съм се затруднявал кои да избера заради начина, по който ги пишат на кутията. Последователността на монтажа е - поставяне отгоре върху гумата, затваряне на ринга отвътре, затягане отвън. Рингът и елементите за затягане винаги са с различен цвят от зоната за контакт с пътя. Добре е да се пробват и оттренират преди употреба.

Аз лично за сериозни случаи не препоръчвам т.нар. "текстилни вериги", тъй като по принцип са предназначени за монтаж върху летни гуми и се държат като зимни гуми без вериги.
16. Еднотонна / Двутонна тресчотка за изтегляне
Нещо сравнително евтино и подходящо за хората, които не могат да си позволят лебедка. Най-разпространените у нас модели в продажба са със собствено метално въже дълго 3 метра и монтиран скрипец (snatch block), при ползването на който имаме два пъти по-голяма сила на теглене за сметка на два пъти по-малко разстояние и по-ниска скорост на процеса. Комбинирането с други въжета за удължаване е възможно при положение, че са достатъчно здрави и могат да се закрепят надеждно към куките. Ползването на машинката изисква стабилна стационарна точка, към която да се закачим (дърво, стълб, друг автомобил и тн). Освен модели с метално въже, има и такива с колан, повечето от които също са с дължина до 3 метра.

Както всички тук знаем, все още действащият ЗДвП ни задължава да имаме следните неща в автомобила си:
В новите проекти за закон към тези се добавят резервна гума или система за възстановяване на спукана гума, както и вериги за сняг през зимния период, като е описано и изискване пожарогасителят да е с пломба (т.е. да не е ползван) и да не е с изтекъл срок на годност.Чл. 139. (2) Движещите се по пътя три- и четириколесни моторни превозни средства се оборудват и със:
1. обезопасителен триъгълник;
2. аптечка;
3. пожарогасител;
4. светлоотразителна жилетка.
Сега да спомена някои други неща, които не е лошо да имаме в автомобила си, а никой не ни ги иска по закон.
1. Втори триъгълник и жилетка
Незнайно защо, законодателят е пропуснал да предвиди положение, при което ПТП блокира цял двулентов път и има опасност от идващи превозни средства и от двете посоки. А в случаите когато се пътува с две или повече деца е по-добре двамата родители (или спътници) да имат жилетки. За да има смисъл от жилетката, трябва да е вътре в купето а не в багажника.
2. Авариен чук
За разлика от тези които ги има (или ги няма) в автобусите, този вид чукове е оборудван с острие за срязване на предпазни колани. Някои имат и светлоотразителен елемент, но е твърде малък за да върши качествено работа за сигнализиране

3. Прожектор или фенер
В досегашния ЗДвП ползването на прожектор / фенер се свързва с принудително спиране на ЖП прелез, когато водачът не може да премести автомобила извън опасната зона (Чл. 54). Както можете да се сетите, прожекторът е полезен и в други случаи, и то не само за сигнализация. За да върши работа, трябва да е достатъчно мощен. Препоръчително е да има режим с ритмично присветване, да може да се окача да виси и да може да се зарежда от запалка. Аз лично ползвам този

4. Резервни крушки и предпазители
На мен лично ми се е случвало и у нас и в Гърция да сменям крушка на пътя, а и понякога полицаите които спират за проверка питат за такова нещо.
5. Въже за теглене
Най-здрави според моя личен опит са металните въжета, колани до момента не съм ползвал. Освен с куки има и варианти с шегели, които се оказват по-подходящи за закачане на някои коли и се свалят по-лесно от куките.
6. Компресор за гуми
Гумите на автомобилите ни могат да спадат заради изкривена или ръждива (непочистена при монтажа) джанта, забит пирон или рапидка, както и ако седят много дълго време без да са помпани, какъвто е случаят с резервната гума. За съжаление пазарът у нас изобилства от доста некадърно проектирани и изпълнени модели, най-вече по отношение буксата за зареждане от запалката и запоените кабели към нея. За щастие буксата може да се смени с по-качествена или да сложим щипки за свързване към акумулатора.
7. Ръкавици
Нещо полезно не само през зимата, но и при смяна на гума например.
8. Армирано тиксо

9. Кабели за зареждане
Веднага обръщам внимание, че кабелите за зареждане издържат на различно ел. натоварване. Много често връзката между щипката и кабела се загрява, от което може да последва откачането на кабела. Доколкото имам наблюдения, доста от продаваните кабели на пазара имат нужда от допълнително запояване в тази точка.
10. Резервни течности и фуния за наливането им
Тук визирам течност за чистачки, антифриз, масло, спирачна / хидравлична, спрейове за размразяване на стъкла и ключалки и др. А фуния може да ни свърши работа ако например казанчето за чистачките е завряно в калника и се вижда само капачка с диаметър около 2 сантиметра.
11. Телескопичен ключ за джанти
Удълженото рамо улеснява развиването на затегнатите болтове, което понякога е невъзможно с късите ключове от оригиналните комплекти за смяна на гума. Обикновено е с вложка за двата най-масови размера на главите на болтовете.
12. Лопата, нож, гребло за сняг, брадва
Тези са в зависимост от сезона и къде се кара автомобилът.
13. Инструменти
Ключове, комплекти тресчотка или отвертка + вложки, клещи, макетен нож и прочие дреболии.
14. Крик
Споменавам го, тъй като ползвам крик "бутилка" и искам да споделя за тези, които досега не са вдигали кола с такъв: когато се ползва винтът за увеличаване на височината (Поз. 3), не го развъртайте чак докато опре в автомобила, за да можете след това по-лесно да го извадите! В противен случай може да ви потрябва втори крик, за да махнете първия.
15. Вериги
Няколко думи за веригите. Масово продаваните "меча стъпка" покриват различни описани в таблица размери гуми, но и аз понякога съм се затруднявал кои да избера заради начина, по който ги пишат на кутията. Последователността на монтажа е - поставяне отгоре върху гумата, затваряне на ринга отвътре, затягане отвън. Рингът и елементите за затягане винаги са с различен цвят от зоната за контакт с пътя. Добре е да се пробват и оттренират преди употреба.

Аз лично за сериозни случаи не препоръчвам т.нар. "текстилни вериги", тъй като по принцип са предназначени за монтаж върху летни гуми и се държат като зимни гуми без вериги.
16. Еднотонна / Двутонна тресчотка за изтегляне
Нещо сравнително евтино и подходящо за хората, които не могат да си позволят лебедка. Най-разпространените у нас модели в продажба са със собствено метално въже дълго 3 метра и монтиран скрипец (snatch block), при ползването на който имаме два пъти по-голяма сила на теглене за сметка на два пъти по-малко разстояние и по-ниска скорост на процеса. Комбинирането с други въжета за удължаване е възможно при положение, че са достатъчно здрави и могат да се закрепят надеждно към куките. Ползването на машинката изисква стабилна стационарна точка, към която да се закачим (дърво, стълб, друг автомобил и тн). Освен модели с метално въже, има и такива с колан, повечето от които също са с дължина до 3 метра.
