Защо не трябва да се шофира на полусъединител.

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
Потребителски аватар
valboy
потребител
потребител
Мнения: 1476
Регистриран: 20 фев 2005, 16:12
Status: Извън линия

Защо не трябва да се шофира на полусъединител.

Мнение от valboy » 10 ное 2006, 12:01

Превключването на скорости - мисията невъзможна
Защо не трябва да се шофира на полусъединител, или как да пазим амбреажа ?

Атанас Марков

Неприятното придърпване при потегляне на колата не се посреща с почести от нито един шофьор. Когато това се случи и при превключването на предавките, вече е сигурно, че нещо в колата не е наред. В повечето случаи диагнозите са за дефектирал съединител. Повредите, които могат да настъпят по този твърде важен детайл, са много. Основното, което трябва да знаят дори шофьорите, които не са на "ти" с автомобилните механизми, е, че прецизната част трябва да се щади. Основното й задача е да предаде цялата мощ на двигателя върху колелата - ако амбреажът не е изправен се получават неприятни и най-вече скъпи последици, дори дефект в скоростната кутия. Когато се натисне с крак педалът на съединителя, лагерът се придвижва напред и натиска огледалния (притискателния) диск, който предава движението към феродовия диск. Така се притиска маховикът и по този начин се осъществява връзката с коляновия вал и става възможно превключването на предавки. Цялата система изключително много се натоварва при неправилна работа с механизмите. Основният съвет от специалистите в бранша е:
"В градски условия не трябва да се шофира на полусъединител"
Въпреки че в повечето случаи пътната обстановка го изисква, експертите съветват да се подбере подходяща скорост и най-вече да се обръща внимание на шума на двигателя. Моторът не трябва да бъде много натоварен или пък да заглъхва поради загуба на обороти. Също така е добре, когато автомобилът е спрял на светофар, да се изключва от скорост и най-вече да не се държи кракът върху педала на съединителя. постоянно под напрежение. Това натоварва и впоследствие износва лагера и притискателния диск, чиито пружини се "изтощават". Най-много обаче дефектира феродовият диск. При постоянно натиснат педал детайлът непрекъснато вибрира в неустановена повърхнина. С времето се получава т. нар. стъклен ефект. Повърхностният слой на накладката (феродовата част от диска) прегаря, а в резултат на това няма сцепление с огледалния диск и маховика. Оттам превключването на предавките се извършва изключително трудно. Основната причина за придърпване при потегляне и при превключване на първа и задна предавка е износването на феродото поради непрекъснатия контакт с огледалния диск и маховика. По принцип тези части се подменят през 70 и 100 хил. км в зависимост от начина на експлоатацията на автомобила.
Повечето шофьори предпочитат ремонта,
защото запазват оригиналните части, но най-вече заради по-ниската цена. Сумата, която се заплаща за възстановяване на детайла, е между 35 и 70 лв., докато в магазините нов струва от 85 до 185 лв. Специалистите твърдят, че всяка цена под упоменатите означава, че материалът е от съмнително качество и вероятно дефектен. Поправката на феродовия диск продължава около 40 минути, а гаранцията в специализираните сервизи е до 100 000 км пробег на автомобила. За износването на феродото косвено влияе и пътната настилка. Много шофьори не предполагат, че преминаването през дупки е пагубно за съединителя. Чрез окачването и ходовата част вибрациите предават натоварването на тампоните на двигателя, оттам към коляновия вал, който контактува с първичния вал на скоростната кутия и съединителя. Възможно е автомобилът
да не може да превключи на всички предавки
или да се получат много силни вибрации при потегляне. Това означава, че е дефектирала главината на феродовия диск. В нея са изработени шлиците, които контактуват с първичния вал на скоростите. Когато има такава повреда, задължително целият диск се заменя с нов. Детайлът е монтиран в производствени условия и пружините са натегнати под еднакво напрежение. При разглобяване на детайла е изключително трудно отново да се постигне равномерно и точно притягане на елементите. Специалистите препоръчват да се използва нов диск, защото при резервна част втората употреба е възможен отново същия дефект. Много важен е и самият избор на новия компонент. Цените на марковите изделия вървят между 85 и 185 лв., но се намират дискове под тези цени. Експерти в бранша заявяват, че пазарът е "наводнен от ментета". В повечето случаи те са рециклирани, с ниско качество и съответно цена. Много често след покупката им се налага твърде бързо повторна подмяна.
При често шофиране на полусъединител се поврежда основно лагерът,
Тъй като е в непрекъснато движение. Детайлът е монтиран в началото на амбреажа и е капсулован. Сервизните работници отделят особено внимание на свободния ход на лагера, който се регулира от педала (при новите автомобили това става автоматично). Ако няма нужната хлабина, смазката се изхабява, което налага и подмяна на частта. Освен това специалистите препоръчват отделянето на педала на съединителя да става на разстояние между 3 и 4 см от пода на автомобила. Те поясняват, че често практикуващото се повдигане на педала, за да се увеличи, макар и с малко, животът на феродовия диск, води до редица нови проблеми. Накладките са изчислени да се движат в определена равнина на точно разстояние от огледалния диск. Когато педалът се регулира неправилно, нитовете, които не издържат на високата температура и налягане, се притискат в огледалния диск и издълбават улеи. Детайлът трябва да се смени с нов. Известните фирми гарантират пробег от 500 000 км, но практическото износване на елемента е между 170 и 250 хил. км.
Преминаването от по-голяма към по-малка предавка с висока скорост
може да причини дефект в пружините на диска. Ти осигуряват плавното превключване на скоростите и предпазват главината от превъртане. Особеност при тях е, че подмяната с нови може да се извърши единствено в заводски условия. При евентуална замяна, извършена от някой пишман "майстор", може да доведе до усукване, защото натягането на детайлите е равномерно във всички страни. При настъпила повреда дискът може да се ремонтира (ако дефектът не е сериозен като спукване, износване или счупване) чрез шпринговане на преса. Методът възстановява около 80% от дефектната част.
Съветите на специалистите
Когато автомобилът се движи с голяма скорост и трябва да се превключи от по-висока към по-ниска предавка, е препоръчително да се използва т. нар. двойно амбриране или междинна газ. Така се постига изравняване на оборотите. Методът е задължителен при тежкотоварните автомобили без синхронизатори, но се прилага с успех и при леките возила. Намаляването на скоростта чрез спирачния педал също е ефективен начин да се предпазят елементите на съединителя от дефекти. Това обаче може да доведе до загуба на контрол върху колата по заснежения път през зимата. Добре е се отбелязват точните километри, през които се извършва смяната на феродовия диск. Това се налага, за да може да се определи как са работили елементите и механизмите. Периодичното посещаване на сервиз през 25 - 30 хил. км за преглед на състоянието на съединителя би осигурило безпрепятствената смяна на предавките. Грижите за елементите свеждат до минимум възможността за дефекти, които понякога "бъркат" доста дълбоко в джоба на шофьора.

Ориентировъчни цени за ремонт на съединител на автомобил среден клас
Възстановяване на феродов диск
(включва материал, работа и ако се налага, поправка на пружини):
160 мм 35 лв.
170 мм 37 лв.
200 мм 40 лв.
225 мм 55 лв.
240 мм 65-70 лв.
Лагер 25- 85 лв.
Нов феродов диск 85-185 лв.
Огледален диск 50-180 лв.


Още в брой 16, 13-19 юли 2001г.
Статията е от 2001г.!!! Не гледайте цените.....
http://www.automarket.bg/articles/17072001.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Потребителски аватар
mistyrain
потребител
потребител
Мнения: 178
Регистриран: 23 сеп 2006, 01:02
Модел на автомобила: Escort 94 1.8 TDi
Местоположение: Sofia\Lom
Status: Извън линия

Мнение от mistyrain » 13 ное 2006, 04:00

Аз имам такъв проблем и не съм от много разбиращите но при мен проблема е следниqт. като потеглqм и не само ами общо когато е на малки обороти колата предръпва и издава много гаден шум, сякаш нямам гърнета, а ако съм натиснал съединителя този шум го няма. според вас проблема е горе описаният или не? оба`е пък предавките влизат перфектно. този шум се поевява от 1500 до 2000 оборота. някой ми каза че е от меката връзка че била прокъсана обаче не мисля че е така поневе като натисна съединителя това нещо изчезва.

Miro_Vn
потребител
потребител
Мнения: 11
Регистриран: 20 дек 2007, 23:23
Модел на автомобила: Ford Fiesta 94г. ,1.3Mi
Ford Escort Combi 91г. , 1.6 EFI
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re:

Мнение от Miro_Vn » 09 авг 2008, 12:39

mistyrain написа:Аз имам такъв проблем и не съм от много разбиращите но при мен проблема е следниqт. като потеглqм и не само ами общо когато е на малки обороти колата предръпва и издава много гаден шум, сякаш нямам гърнета, а ако съм натиснал съединителя този шум го няма. според вас проблема е горе описаният или не? оба`е пък предавките влизат перфектно. този шум се поевява от 1500 до 2000 оборота. някой ми каза че е от меката връзка че била прокъсана обаче не мисля че е така поневе като натисна съединителя това нещо изчезва.

И аз имам тоя проблем.Адски ме дразни ..за съжаление не знам от къде е .

Така че, ако някой отговори с колегата ще сме доста благодарни.

Потребителски аватар
milen3mp
потребител
потребител
Мнения: 82
Регистриран: 10 яну 2008, 19:47
Модел на автомобила: escort 1.6 16v turner 1994
Местоположение: varna> frankfurt am main >varna
Status: Извън линия

Re: Защо не трябва да се шофира на полусъединител.

Мнение от milen3mp » 04 окт 2008, 20:31

вазможно е аксиалния лагер да е зле за прова потегли на равно 5 6 пъти да се наместят пружините на претискателния диск :idea:
през дупките си карам и.......А

ОТ ФОРД СТАНА НА БЪГИ

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 4 госта