Въпроси и отговори
Публикувано: 13 апр 2005, 15:25
Информацията е публикувана на сайта на списание АвтоГаз
Притежавам Форд Мондео 2.0, 1993, 100kw/136PS/16V/ Zetec-NGA. Интересува ме дали е възможно преминаване на LPG-Inj. Чел съм, че някои Ford-Zetec Мотори не са съвместими с газ-системи или по-точно се е налагало да се подменят клапаните, тъй като стандартите не могат да издържат на високата температура на горене на газта. Чух, че това се отнася и за Ламбда-Сонда-та, която трябва да се подменя на всеки 40 хил.км. За съжаление досега нямах възможността да получа компетентен отговор на моя въпрос. Надявам се, че Вие като реномирано списание ще можете да просветлите моите въпроси.
За автомобилите Форд с двигател Zetec наистина съществува този проблем, но при автомобилите с производство след 1997 год. По-новите двигатели са тунинговани и изпускателните клапани са заменени с по-ниска температурна характеристика. Вашият модел автомобил няма проблем да се конвертира на газ. За предпочитане е да се монтира газова инжекционна система, тъй като смукателните колектори са пластмасови и има опасност да се спукат при евентуално връщане на газ – т.н. ефект “back fire”, или при някяква неизправност по запалителната система. За Ламбда-Сонда-та няма никаква опасност ако газовата уредба е изпълнена с газов инжекцион. Там системата е с обратна връзка, т.е. тя сама дозира горивото, вземайки сигнал от Ламбда-Сонда-та.
Следователно, поставяйки една модерна газова инжекционна система, няма да имате проблем с колата.
Отскоро имам FORD ESCORT 1.6, 16V, 92 г. с двигател Zetec. Въпросът ми е: мога ли да му сложа АГУ на пропан-бутан, без газов инжекцион, а с обикновен смесител? Какъв смесител и изпарител са подходящи за този двигател и има ли някаква особеност при монтажа и свързването като цяло? Благодаря Ви предварително.
Вашият автомобил може да се конвертира със стандартна система без да е необходим газов инжекцион. Трябва да се регулира добре сместа и да се подбере смесител с точното сечение. Това го има във всеки каталог на фирмите производителки на газово оборудване. Заложете на качествена италианска марка системи, изпълнена в професионален сервиз. Изборът на смесител се прави спрямо газовата система, която ще се ползва - примерно BRC, Lovato или Landi Renzo.
За избора метан или пропан - Вие сам трябва да прецените, тъй като това зависи къде ще карате автомобила. Ако е само на градско- може да ползвате метан. Пробегът с една 50 литрова бутилка за метан е около 200 км, но ако пътувате из страната все още няма добре развита зарядна мрежа и средният Ви пробег ще бъде по-скъп отколкото на пропан, тъй като ще се налага да шофирате и на метан и на бензин. Автомобил, който гори 10/100 бензин като стойност на 100 км при сегашни цени на горивата е: бензин 14 лв , пропан 8 лв , метан 5-6 лв.
Имам въпрос относно поставянето на газова уредба на Ford Mondeo ІІ 2.0i, 16V, ZETEC S – 130h.p, 99 г. Възможно ли е да се монтира уредба и съответно какъв тип? Предварително Ви благодаря.
Не Ви съветвам да монтирате газова уредба на Ford с двигател Zetec с обем 1.8 и 2.0. Нашите наблюдения показват следното: При 10 монтирани автомобила поне 3 се връщат след 20 000 км с прегорели изпускателни клапани. Ако решите да слагате газ, то трябва да бъде задължително газов инжекцион, тъй като и най-малкото отклонение в параметрите на сместа ще доведе до покачване на температурата в изпускателния тракт, а оттам съответно и до прегаряне на клапаните. На този модел Ford клапаните са изчислени на критичната температура. Газта има по-висока температура на изгаряне от бензина и затова се получава този неприятен ефект.
Другият вариант е да се постави заедно с газовата уредба специално дозиращо устройство, което капва по малко течност към клапаните и по този начин се удължава животът им. Презареждането става на всеки 5000 км.
Има и вариант да карате на газ докато се повредят клапните и след това да ги смените с други по-устойчиви. Ако пътувате много си заслужава, тъй като подмяната е не повече от 500 лв. В Западна Европа практикуват при по-голям контракт, примерно с таксиметрова компания. Още преди да конвертират колите, им сменят клапаните.
Имам Ford Escort, 1.4I, 1994г. Сложиха ми газова уредба, тип Lovato. Според мен разходът (около 9/100) на дълъг път е голям. Освен това почти винаги като изключа от скорост колата гасне. Необходимо ли е да има задължително симулатор на ламбда сонда? Трябва ли ламбда сондата на автомобила ми да е изрядна? Какво е абсолютно необходимото към газовата уредба на моята кола и какви са ориентировъчните цени? Много Ви благодаря.
За да се съди дали разходът е голям или малък трябва да си направите засичане и на бензин. Ако на газ надхвърля разхода на бензин с 10 % , тогава можем да говорим за увеличен разход. Освен това сега сезонът е зимен и разходът е завишен и на газ, и на бензин поради факта, че водата в двигателя е с много ниска температура и трябва по-дълго време да се подгрява. В режим на ниска температура разходът се увеличава почти двойно.
По отношение на гасненето проблемът е чисто механичен и може да се реши за 1 минута. Трябва въздуховода, който захранва двигателя, да се обърне в посока обратна на посоката на движение.
Ламбда сонда симулатор не е необходим за Вашия автомобил, тъй като нямате монтирана по-сложна система от типа ламбда контрол. Неработещата ламбда сонда не оказва влияние върху разхода и динамиката на автомобила, когато е на газ. Ако сондата не работи, разходът на бензин ще е висок. Задължително е преди да се премине към каквото и да е действие, да се провери стойността на изгорелите газове. Професионалистите по стойността на газовия анализ ще преценят къде точно е проблема.
Имам Форд Мондео 2.0 16v с пластмасов колектор. Знам, че трябва да е газов инжекцион, но не знам кои са най добри и най достъпни.
Тук трябва да направим следното уточнение: ако двигателят Ви е Zetec, произведен след 1998 година, не е желателно да монтирате газ. На тези двигатели(1.8 и 2.0 след 1998) им изгарят изпускателните клапани, тъй като те са изчислени на критичния минимум както работна температура. При газта температурата на изгаряне е по-висока и затова клапаните прогарят. Що се отнася до газов инжекцион- не може да има добър инжекцион с ниска цена. Най – качествените и безпроблемно работещи системи газови инжекциони са на BRC систма Sequent.
Ще има ли ефект и какъв, ако монтирам ламбда контрол? Проблемът е, че колата си харчи сириозно. В момента има разход от 13/100 градско и малко под 11/100 извънградско. А също така и на бензин има сериозна разлика в ускорението от това на газ. Оптималният разход, който съм постигал, е 10/100 извънградско и 12/100 градско!
За ламбда контрол системите сме писали неведнъж. Техните предимства са безспорни по отношение на икономията на гориво, по-плавна работа на двигателя (във всеки един момент към всмукателните клапани постъпва точно дозирано гориво, необходимо за съответния режим на работа), много по-малка вероятност от ефекта "backfire" - гърмене във всмукателните колектори. Тук трябва да направим следните уточнения, че за да има добър ефект от системата за ламбда контрол, то тя трябва да бъде прецизна. В момента се продават ламбда контрол системи, които са с доста съмнителни качества и са изхвърлени като употреба в Европа. Тук се предлагат на доста атрактивни цени, но качествените системи за ламбда контрол са над 250 - 300 лв. - с компютърна настройка, с възможност за корекция на всеки един от режимите на работа на двигателя.
Имам Ford Fiesta 1.4i 73 к.с., 1991 г. Можете ли да ме посъветвате коя е най-подходящата газова уредба за моя автомобил? Благодаря ви предварително!
По отношение на системата: трябва да бъде изпълнена за електрически редуктор, с електронен ключ за управление с възможност за автоматично превключване от бензин на газ при зададени обороти, така че на всяко стартиране на автомобила да се преминава през режим бензин, което удължава живота на инжекторите.
Ако имате лампа chek engine и тя свети, когато се превключи на газ, е добре да се монтират специални симулатори за инжектора и за кислородния датчик, което също оскъпява малко системата, но при професионално извършен монтаж светене на лампата не трябва да се допуска.
Какво представлява ламбда емулаторът и кога се използва?
Сигналът от ламбда-сондата (кислородния датчик) на автомобила е основният прибор, който дава информация за регулиране на сместа - дали да се обогати или да се обедни в различните режими на двигателя. Сигналът представлява неправилна синусоида, показваща в долен праг, че сместа е бедна и в горен праг, когато сместа е богата. Когато автомобилът премине на газ, процесите на регулиране при стандартните системи са по-бавни. При автомобили, при които бензиновият контролер следи прецизно състоянието на сместа, реагира и натрупва код за грешка, т.е. в определен момент е имало преобеднена или преобогатена смес. Именно в такива случаи се налага използване на подобен емулатор. Това представлява устройство, което генерира синусоидален сигнал, съответстващ на оптимална гориво-въздушна смес. Ламбда-сондата се прекъсва и към бензиновия компютър се подава този сигнал. По този начин не се натрупва грешка и автомобилът работи без аномалии.
Такъв емулатор се налага обикновено при автомобили производство след 1996-97 год.
Какви електронни модули трябва да се монтират в една газова уредба, за да може автомобилът да работи безпроблемно?
Тук ще трябва да разделим устройствата условно на три части:
А) за комутация - служат за избор на съответното гориво, като това може да става абсолютно автоматично в зависимост от определени параметри - температура, обороти или налягане.
Това устройство е абсолютно задължително и трябва да го има във всяка една система. Автоматичното превключване е почти задължителен елемент за инжекционните коли, тъй като е добре автомобилът на всяко стартиране да преминава през работа на бензин. Така също е задължителна функцията на ключа "safety car", за която писахме по-подробно в предишни броеве, т.е. да спре притокът на газ, когато автомобилът остане на контакт без да работи двигателят.
Б) за емулация
- на инжектори - такъв емулатор е наложителен при по-новите серии автомобили след 94, 95 година, където компютърът открива прекъснати инжектори, когато колата мине на газ;
- на ламбда сонда (кислороден датчик) - налага се за автомобили след 98 година, където се следи много прецизно състоянието на сместа (бедна-богата), както и системите след 2000 г. с OBD протокол (за които писахме в предишни броеве).
Газовата система може да се пусне без тези емулатори на по-старите модели автомобили.
В) за дозиране
Това са така наречените ламбда контрол системи, които дозират количеството газ по време на работа на двигателя в динамичен режим.
Много по-добре и по-икономично работи системата с това устройство, но тъй като в България основният мотив е ниската цена, тези устройства почти не се използват. В Европа е задължително използване на подобен тип ламбда контрол системи и от гледна точка за ограничаване на вредните емисии изпускани в атмосферата.

Притежавам Форд Мондео 2.0, 1993, 100kw/136PS/16V/ Zetec-NGA. Интересува ме дали е възможно преминаване на LPG-Inj. Чел съм, че някои Ford-Zetec Мотори не са съвместими с газ-системи или по-точно се е налагало да се подменят клапаните, тъй като стандартите не могат да издържат на високата температура на горене на газта. Чух, че това се отнася и за Ламбда-Сонда-та, която трябва да се подменя на всеки 40 хил.км. За съжаление досега нямах възможността да получа компетентен отговор на моя въпрос. Надявам се, че Вие като реномирано списание ще можете да просветлите моите въпроси.
За автомобилите Форд с двигател Zetec наистина съществува този проблем, но при автомобилите с производство след 1997 год. По-новите двигатели са тунинговани и изпускателните клапани са заменени с по-ниска температурна характеристика. Вашият модел автомобил няма проблем да се конвертира на газ. За предпочитане е да се монтира газова инжекционна система, тъй като смукателните колектори са пластмасови и има опасност да се спукат при евентуално връщане на газ – т.н. ефект “back fire”, или при някяква неизправност по запалителната система. За Ламбда-Сонда-та няма никаква опасност ако газовата уредба е изпълнена с газов инжекцион. Там системата е с обратна връзка, т.е. тя сама дозира горивото, вземайки сигнал от Ламбда-Сонда-та.
Следователно, поставяйки една модерна газова инжекционна система, няма да имате проблем с колата.
Отскоро имам FORD ESCORT 1.6, 16V, 92 г. с двигател Zetec. Въпросът ми е: мога ли да му сложа АГУ на пропан-бутан, без газов инжекцион, а с обикновен смесител? Какъв смесител и изпарител са подходящи за този двигател и има ли някаква особеност при монтажа и свързването като цяло? Благодаря Ви предварително.
Вашият автомобил може да се конвертира със стандартна система без да е необходим газов инжекцион. Трябва да се регулира добре сместа и да се подбере смесител с точното сечение. Това го има във всеки каталог на фирмите производителки на газово оборудване. Заложете на качествена италианска марка системи, изпълнена в професионален сервиз. Изборът на смесител се прави спрямо газовата система, която ще се ползва - примерно BRC, Lovato или Landi Renzo.
За избора метан или пропан - Вие сам трябва да прецените, тъй като това зависи къде ще карате автомобила. Ако е само на градско- може да ползвате метан. Пробегът с една 50 литрова бутилка за метан е около 200 км, но ако пътувате из страната все още няма добре развита зарядна мрежа и средният Ви пробег ще бъде по-скъп отколкото на пропан, тъй като ще се налага да шофирате и на метан и на бензин. Автомобил, който гори 10/100 бензин като стойност на 100 км при сегашни цени на горивата е: бензин 14 лв , пропан 8 лв , метан 5-6 лв.
Имам въпрос относно поставянето на газова уредба на Ford Mondeo ІІ 2.0i, 16V, ZETEC S – 130h.p, 99 г. Възможно ли е да се монтира уредба и съответно какъв тип? Предварително Ви благодаря.
Не Ви съветвам да монтирате газова уредба на Ford с двигател Zetec с обем 1.8 и 2.0. Нашите наблюдения показват следното: При 10 монтирани автомобила поне 3 се връщат след 20 000 км с прегорели изпускателни клапани. Ако решите да слагате газ, то трябва да бъде задължително газов инжекцион, тъй като и най-малкото отклонение в параметрите на сместа ще доведе до покачване на температурата в изпускателния тракт, а оттам съответно и до прегаряне на клапаните. На този модел Ford клапаните са изчислени на критичната температура. Газта има по-висока температура на изгаряне от бензина и затова се получава този неприятен ефект.
Другият вариант е да се постави заедно с газовата уредба специално дозиращо устройство, което капва по малко течност към клапаните и по този начин се удължава животът им. Презареждането става на всеки 5000 км.
Има и вариант да карате на газ докато се повредят клапните и след това да ги смените с други по-устойчиви. Ако пътувате много си заслужава, тъй като подмяната е не повече от 500 лв. В Западна Европа практикуват при по-голям контракт, примерно с таксиметрова компания. Още преди да конвертират колите, им сменят клапаните.
Имам Ford Escort, 1.4I, 1994г. Сложиха ми газова уредба, тип Lovato. Според мен разходът (около 9/100) на дълъг път е голям. Освен това почти винаги като изключа от скорост колата гасне. Необходимо ли е да има задължително симулатор на ламбда сонда? Трябва ли ламбда сондата на автомобила ми да е изрядна? Какво е абсолютно необходимото към газовата уредба на моята кола и какви са ориентировъчните цени? Много Ви благодаря.
За да се съди дали разходът е голям или малък трябва да си направите засичане и на бензин. Ако на газ надхвърля разхода на бензин с 10 % , тогава можем да говорим за увеличен разход. Освен това сега сезонът е зимен и разходът е завишен и на газ, и на бензин поради факта, че водата в двигателя е с много ниска температура и трябва по-дълго време да се подгрява. В режим на ниска температура разходът се увеличава почти двойно.
По отношение на гасненето проблемът е чисто механичен и може да се реши за 1 минута. Трябва въздуховода, който захранва двигателя, да се обърне в посока обратна на посоката на движение.
Ламбда сонда симулатор не е необходим за Вашия автомобил, тъй като нямате монтирана по-сложна система от типа ламбда контрол. Неработещата ламбда сонда не оказва влияние върху разхода и динамиката на автомобила, когато е на газ. Ако сондата не работи, разходът на бензин ще е висок. Задължително е преди да се премине към каквото и да е действие, да се провери стойността на изгорелите газове. Професионалистите по стойността на газовия анализ ще преценят къде точно е проблема.
Имам Форд Мондео 2.0 16v с пластмасов колектор. Знам, че трябва да е газов инжекцион, но не знам кои са най добри и най достъпни.
Тук трябва да направим следното уточнение: ако двигателят Ви е Zetec, произведен след 1998 година, не е желателно да монтирате газ. На тези двигатели(1.8 и 2.0 след 1998) им изгарят изпускателните клапани, тъй като те са изчислени на критичния минимум както работна температура. При газта температурата на изгаряне е по-висока и затова клапаните прогарят. Що се отнася до газов инжекцион- не може да има добър инжекцион с ниска цена. Най – качествените и безпроблемно работещи системи газови инжекциони са на BRC систма Sequent.
Ще има ли ефект и какъв, ако монтирам ламбда контрол? Проблемът е, че колата си харчи сириозно. В момента има разход от 13/100 градско и малко под 11/100 извънградско. А също така и на бензин има сериозна разлика в ускорението от това на газ. Оптималният разход, който съм постигал, е 10/100 извънградско и 12/100 градско!
За ламбда контрол системите сме писали неведнъж. Техните предимства са безспорни по отношение на икономията на гориво, по-плавна работа на двигателя (във всеки един момент към всмукателните клапани постъпва точно дозирано гориво, необходимо за съответния режим на работа), много по-малка вероятност от ефекта "backfire" - гърмене във всмукателните колектори. Тук трябва да направим следните уточнения, че за да има добър ефект от системата за ламбда контрол, то тя трябва да бъде прецизна. В момента се продават ламбда контрол системи, които са с доста съмнителни качества и са изхвърлени като употреба в Европа. Тук се предлагат на доста атрактивни цени, но качествените системи за ламбда контрол са над 250 - 300 лв. - с компютърна настройка, с възможност за корекция на всеки един от режимите на работа на двигателя.
Имам Ford Fiesta 1.4i 73 к.с., 1991 г. Можете ли да ме посъветвате коя е най-подходящата газова уредба за моя автомобил? Благодаря ви предварително!
По отношение на системата: трябва да бъде изпълнена за електрически редуктор, с електронен ключ за управление с възможност за автоматично превключване от бензин на газ при зададени обороти, така че на всяко стартиране на автомобила да се преминава през режим бензин, което удължава живота на инжекторите.
Ако имате лампа chek engine и тя свети, когато се превключи на газ, е добре да се монтират специални симулатори за инжектора и за кислородния датчик, което също оскъпява малко системата, но при професионално извършен монтаж светене на лампата не трябва да се допуска.
Какво представлява ламбда емулаторът и кога се използва?
Сигналът от ламбда-сондата (кислородния датчик) на автомобила е основният прибор, който дава информация за регулиране на сместа - дали да се обогати или да се обедни в различните режими на двигателя. Сигналът представлява неправилна синусоида, показваща в долен праг, че сместа е бедна и в горен праг, когато сместа е богата. Когато автомобилът премине на газ, процесите на регулиране при стандартните системи са по-бавни. При автомобили, при които бензиновият контролер следи прецизно състоянието на сместа, реагира и натрупва код за грешка, т.е. в определен момент е имало преобеднена или преобогатена смес. Именно в такива случаи се налага използване на подобен емулатор. Това представлява устройство, което генерира синусоидален сигнал, съответстващ на оптимална гориво-въздушна смес. Ламбда-сондата се прекъсва и към бензиновия компютър се подава този сигнал. По този начин не се натрупва грешка и автомобилът работи без аномалии.
Такъв емулатор се налага обикновено при автомобили производство след 1996-97 год.
Какви електронни модули трябва да се монтират в една газова уредба, за да може автомобилът да работи безпроблемно?
Тук ще трябва да разделим устройствата условно на три части:
А) за комутация - служат за избор на съответното гориво, като това може да става абсолютно автоматично в зависимост от определени параметри - температура, обороти или налягане.
Това устройство е абсолютно задължително и трябва да го има във всяка една система. Автоматичното превключване е почти задължителен елемент за инжекционните коли, тъй като е добре автомобилът на всяко стартиране да преминава през работа на бензин. Така също е задължителна функцията на ключа "safety car", за която писахме по-подробно в предишни броеве, т.е. да спре притокът на газ, когато автомобилът остане на контакт без да работи двигателят.
Б) за емулация
- на инжектори - такъв емулатор е наложителен при по-новите серии автомобили след 94, 95 година, където компютърът открива прекъснати инжектори, когато колата мине на газ;
- на ламбда сонда (кислороден датчик) - налага се за автомобили след 98 година, където се следи много прецизно състоянието на сместа (бедна-богата), както и системите след 2000 г. с OBD протокол (за които писахме в предишни броеве).
Газовата система може да се пусне без тези емулатори на по-старите модели автомобили.
В) за дозиране
Това са така наречените ламбда контрол системи, които дозират количеството газ по време на работа на двигателя в динамичен режим.
Много по-добре и по-икономично работи системата с това устройство, но тъй като в България основният мотив е ниската цена, тези устройства почти не се използват. В Европа е задължително използване на подобен тип ламбда контрол системи и от гледна точка за ограничаване на вредните емисии изпускани в атмосферата.