Ford ще разработва заместител на дизела
Публикувано: 29 сеп 2015, 14:15
http://www.ams.bg/content/ford-shte-raz ... ivo-018078Синтетично гориво, получено чрез използване на въглероден двуокис от атмосферата, е един от начините за намаляване на емисиите, водещи до парниковия ефект. В света се провеждат немалко опити в това направление. Сега и компанията Ford информира, че нейният изследователски център в Аахен оглавява европейски проект за получаване на алтернативни видове гориво за дизелови двигатели. Германците заявяват, че ще демонстрират необичайното гориво на модифициран дизелов Ford Mondeo.
Освен спирт и биодизел, произвеждан от растения, постепенно се налагат в серийно производство и други "екзотични" видове гориво. Нека да припомним серията от мини заводи на Audi, които произвеждат синтетичен бензин, дизел и метан с използване не само от обичайни суровини, но и въглероден диоксид от атмосферата.
Ford Motor Company и нейните партньори възнамеряват да разработят всички етапи за получаване на нови видове гориво, като диметил етер (DME) и оксиметилен етер (OME1). Те могат да бъдат синтезирани чрез използване както на обичаен метан или биогаз, така и чрез конверсия на атмосферен CO2 (разбира се, трябва и вода).
Авторите на проекта уточняват, че за използването на тези два вида е необходимо леко доработване и пренастройване на дизеловите двигатели. Плюсовете са почти нулеви емисии на твърди частици (сажди) и лесен студен старт.
С отчитане на целия производствен цикъл автомобилът, задвижван от DME, ще отделя CO2 от порядъка на 3 г/км, което е равно на показателя на електромобила, постигнат от електроенергията от алтернативни източници (3-4 г/км). Това число може да бъде сравнено с количеството въглероден двуокис, вдишвано от маратонеца (16,5 г / км). И, разбира се, е много по-ниско в сравнение с емисиите на конвенционалните дизелови двигатели (105-113 г/км).
Преди десет години в Москва бяха пуснати в пробна експлоатация няколко камиона ЗИЛ и КамАЗ с DME, а в Япония - Isuzu Forward. Последният показа намаляване на NOx с 27%, СО с 95%, неизгорели въглеводороди със 74% и твърди частици с 94%.
В проекта на стойност 3,5 милиона евро (част от парите са отпуснати от германското правителство) участват Техническият университет на Рейн-Вестфалия, Техническият университет в Мюнхен, Асоциацията на специалистите по двигатели с вътрешно горене (FVV), компаниите TUEV, Denso, IAV Automotive Engineering и Oberon Fuels. Сега експертите проверяват различните варианти на синтез на DME и OME1, оценяват тяхната рентабилност и необходимата инфраструктура. Замисълът трябва да бъде осъществен през следващите три години, а авторите обещават резултатите да станат широко достъпни.