Има нещо вярно в това което ти са казали.
В началото Cosworth искали самостоятелно да предлагат на пазара доработка за Фордовите 8 клапанови двигатели - а именно 16 клапанова глава, която те разработвали. По-това време през Cosworth (UK) наминали двама от началството на Форд Моторспорт подразделението в Англия и видели главата. Решили, че има потенциал и поискали (със удобрението от Форд Моторспорт USA) Cosworth да разработи за Форд цял двигател който да е със ТУРБО

, с който Форд да възвърне вече увяхващата си слава във Моторният спорт (RS1600i, RS 1700 - само 14 бройки са произведени от този автомобил с турбокомпресор и старото RS2000 със задно задвижване вече се задъхват след конкуренцията). Така се появява двигателят Cosworth, първоначално монтиран на Сиера 3 врати. Сиера-та "цепи мрака" по цял свят (!), но англичаните не им стига - искат нещо по-така, с по-съвременна визия и нова технология. С хиляда мъки успяват да убедят американците, че им е нужно ново купе за този двигател (WRC-то по това време е ожесточена сцена на автомобилните производители, кое е по-по-най), като същевременно на собствена глава експериментират със скъсено купе от Сиера и пълноприводно задвижване (4Х4). Резултатите са добри - това е което успява да убеди американците. Американците дават карт бланш на англичаните, НО при няколко условия:
1. Колата да бъде готова за следващият кръг на WRC-то;
2. Колата трябва на всяка цена да спечели!
За много кратък срок (ако не се лъжа под 20 дена!) англичаните успяват на "набутат" двигателя, задният мост, та чак и да приспособят задвижване 4X4 на току-що излезналият на пазара нов Ескорт!
Така се ражда Escort RS Cosworth!
Още при първото си появяваване пред публика (въпросният кръг от WRC-то) Escort RS Cosworth размазва конкуренцията! При декларирани 350НР колата е със повече от 400НР и остава конкуренцията на няколко минути на финала!
Що се отнася до комерсиалната версия на Cosworth автомобилите - те са общо 4 -> Sierra (3 врати), Sierra Saphire (5 врати), Escort и най-мощният - RS500 (сигурно сами се досещате за мощността му, както и за бройката произведени такива атомобили?

) базиран (ако може така да се нарече) на Сиера.
Това е на кратко историята на Cosworth. Но за отбелязване е че не целият двигател е на Cosworth - блока, макар и със специална маркировка (201) е НЕмодифициран Фордов блок 2.0L - ако имаш Cosworth и не дай си боже нещо да ти се случи на блока -> отиваш в моргата и си купуваш блок от 2.0L Транзит! Поставяш на него всичко от Cosworth двигателя, палиш и караш
P.S.:За всички любознателни колеги, с добър английски (разбирай британски английски!) още преди 1 година бях качил "Историята на Escort RS Cosworth" - едночасов филм, интервю със англичаните от Форд моторспорт, кадри от състезанията и т.н.
Може да го изтеглите от тук:
http://rdsound.data.bg/Story%20ot%20Esc ... sworth.mpg
P.S.S. Имам и "Историята на Sierra RS Cosworth"
