4 пъти по-скъпа “Гражданска отговорност”, ако нямаш точки
Публикувано: 19 юли 2011, 20:46
Какво смятате за това:
А служебните автомобили???В доста фирми автомобилите се карат от няколко човека,а застраховката я прави фирмата.А е факт че огромен брой от катастрофите са със служебни коли.Май това е поредното разлайване на кучетата,преди да вдигнат отново застраховките за да се топлят хората от мисълта че някой ще плаща повече от тях.
На мен от тази статия не ми става ясно ГО на шофьора ли се прави или на автомобила.Защото всеки може да намери човек който не шофира често и е с чисто досие,я съпруга,я баба,дядо или тъща да отиде да му сключи ГО и готово.Колата има застраховка и от там нататък всеки може да я кара без значение колко ПТП има зад гърба си.С 360% по-скъпа “Гражданска отговорност”, което прави близо 4 пъти, ще плащат шофьорите, които са останали с 10 точки в талона. На практика това означава, че са загубили правата да управляват автомобил.
Идеята за нова методика за изчисляване на полицата в момента обсъждат застрахователи, експерти, КАТ и Комисията за финансов надзор. Тя се основава на два критерия - точките в талона и катастрофите. Колкото повече провинения има даден шофьор, толкова по-скъпа застраховка ще плаща.
И обратно - изрядните ще получават бонуси и отстъпки. Разликите между цената за внимателните шофьори и за джигитите ще е 3-4 пъти в зависимост от изчисления коефициент.
Така например, ако за базова цена се вземе 200 лв., а коефициентът е 0,8, тя ще се намали с 20% и ще е 160 лв. Ако обаче коефициентът е 1,5, ще се оскъпи с 50 на сто и ще струва 300 лв. Единица ще е за шофьорите, които не заслужават бонус, но не са и толкова лоши за санкция.
Така внимателните шофьори ще получават отстъпки, а джигитите ще плащат допълнително. Това е т.нар. система "бонус-малус", която съществува в европейските страни и се подготвя и у нас, като целта е да влезе в действие още тази есен.
Идеята е цената на "Гражданска отговорност" да се коригира с коефициент.
Той ще се формира от два основни критерия. Единият ще се отнася за автомобила, ще зависи от това дали с него е причинена катастрофа или не. Справката може да се прави и в момента по интернет по регистрационния номер на колата и номера на рамата, защото КАТ подава данни за претърпените пътнотранспортни произшествия.
Единната информационна система вече заработи, като първата стъпка бе издаването чрез нея на електронна полица, но системата позволява използването и на други функционалности.
Вторият фактор, който ще влияе върху коефициента за изчисление на "Гражданска отговорност", ще е личен и ще зависи от способностите на шофьора. Те ще се следят по точките в талона. Колкото по-малко са ви останали, толкова по-скъпа полица ще плащате и обратното - ако не ви е отнета нито една или само 2-3, ще имате отстъпка. Коефициентът, който се получава от комбинацията на двата критерия, ще влияе върху цената на полицата на съответната компания според тарифата й. Така ще се формира крайната цена. Когато е под единица, цената ще се намалява и тогава ще се ползва отстъпка. Ако е над единица, ще се завишава.
Ако базовата цена е 200 лв., а коефициентът е 0,8, тя ще се намали с 20%, т.е. ще стане 160 лв. Ако обаче коефициентът е 1,5, ще се оскъпи с 50 на сто и ще бъде 300 лв. Единица ще е за шофьорите, които не заслужават бонус, но не са толкова лоши и за малус.
Все още не е решено каква тежест ще са отделните критерии - дали по-голямата ще се пада на отнетите точки, или на катастрофите.
Когато автомобилът смени собственика си, цената за "Гражданска отговорност" ще започне да се изчислява наново. Възможно е да не се зачитат леките катастрофи, които се удостоверяват с двустранен протокол без КАТ. Работната група обмисля и допълнителни критерии за изчисление на полицата, например изплатените щети по "Гражданска отговорност" и "Каско" за един автомобил и шофьор, но за целта застрахователите ще трябва да обменят информация и не е сигурно дали всички ще се съгласят предвид конкуренцията.
Системата "бонус-малус" ще бъде описана в наредба. Създаването й е предвидено в промените в Кодекса за застраховането, които се разглеждат в парламента в момента.
Да отпадне разсроченото плащане на "Гражданска отговорност", предлага още Комисията за финансов надзор в промени в Кодекса за застраховането. Идеята обаче срещна отпор на част от депутатите при последното обсъждане в парламентарната комисия. Според представители на ГЕРБ и ДПС, ако няма възможност за плащане на вноски, ще падне събираемостта, а хората ще бъдат натоварени финансово най-вече през зимата.
А служебните автомобили???В доста фирми автомобилите се карат от няколко човека,а застраховката я прави фирмата.А е факт че огромен брой от катастрофите са със служебни коли.Май това е поредното разлайване на кучетата,преди да вдигнат отново застраховките за да се топлят хората от мисълта че някой ще плаща повече от тях.