Страница 1 от 2
					
				По-широки или по-тесни гуми? Изследване на ADAC
				Публикувано: 10 юли 2007, 10:43
				от kEFi
				По-широки или по-тесни гуми? 
Немският автомобилен клуб ADAC направи тест за поведението на автомобила с гуми с различна широчина, съобщават от automedia.bg. Целта е да се отговори на въпроса дали по-широките или по-тесни гуми са по-добро решение за автомобила. 
Най-общо резултатите показват, че по-широките гуми позволяват на автомобила да има по-добро поведение на пътя, но за сметка на това отнемат от комфорта. По-тесните гуми помагат за по-нисък разход на гориво и се държат по-добре при опасния аквапланинг.
При теста в ADAC използват пет комплекта гуми с различна широчина, с които екипират един автомобил. По-широките гуми дават по-голяма сигурност при суха и при мокра повърхност, като спирачният им път при спиране от 100 км/час е средно с 5.2 метра по-къс от този на по-тесните гуми. 
Докато автомобилът, екипиран с гуми, имащи размери 185/65 R15T се нуждае от 41 метра за да спре, когато е „обут” с гуми с размери 225/40 R18Y спира след 35,8 метра. Подобни разлики експертите на ADAC измерват и при спирачен път на мокър участък. 
С едно малко, но важно изключение – при аквапланинг, когато при много вода автомобилът започва да „плава” по пътя, по-добре се държат автомобилите с по-тесни гуми. С широките гуми автомобилът изпада в сложна ситуация и започва да изпитва аквапланинг при скорост от 69 км/час. Когато е „обут” с тесни гуми това се случва при скорост над 80 км/час. 
По-тесните гуми се оказват по-добри и при сравняване на комфорта в автомобила и шума в купето. По-тесните гуми, имащи по-малка повърхност, която изпитва съпротивлението на пътя, подсигуряват и по-нисък разход на гориво. Техниците от ADAC измерват по-висок разход на гориво при по-широките гуми с около 2.5%. 
Когато колата бъде ускорена до 100 км/час тя се изключва от скорост и се измерва кога скоростта ще спадне до 80 км/час. Когато тествания автомобил е с по-тесни гуми с размер 195 мм, скоростта спада до 80 км/час след 394 метра. Когато тествания автомобил е с по-широките гуми с размер 225 мм, това се случва след 359 метра. 
В крайна сметка теста на ADAC позволява да се направят няколко извода, а вие можете да избирате сами – тесни или широки гуми. 
Широки гуми: 
- Подсигуряват по-добро поведение на пътя 
- Позволяват по-къс спирачен път 
Тесни гуми: 
- По-добро поведение при аквапланинг 
- По-нисък шум и по-добър комфорт в колата 
- Подсигуряват по-нисък разход на гориво
			 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 10:27
				от AX!S
				Интересно как стоят нещата на сняг  
 
 
Аз досега на сняг не съм карал с гуми по-широки от 165, на форда са 145 и ми е чудно дали няма да е по-добре за тази зима да сложа по-широчки  

 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 10:34
				от kEFi
				...Явно такова изследване не са правили... Предполаган не защото нямат сняг 

 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 10:44
				от AX!S
				kEFi написа:...Явно такова изследване не са правили... Предполаган не защото нямат сняг 

 
И аз не можах да проведа изследване, сняг изобщо нямаше във Варна тази зима  
 
 
И все пак си мисля, че с тесни гуми в снега е по-добре, стига отдолу да няма лед.  

 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 10:48
				от petkoff_pl
				AX!S написа: И все пак си мисля, че с тесни гуми в снега е по-добре, стига отдолу да няма лед.  

 
Тук може много да се спори . Един от триковете през зимата при навалял сняг на пътя да се спадат гумите ( така им се увеличава площа на която стъпват ) и се минава непочистеният участък.
 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 10:55
				от AX!S
				petkoff_pl написа:AX!S написа: И все пак си мисля, че с тесни гуми в снега е по-добре, стига отдолу да няма лед.  

 
Тук може много да се спори . Един от триковете през зимата при навалял сняг на пътя да се спадат гумите ( така им се увеличава площа на която стъпват ) и се минава непочистеният участък.
 
Това не съм го правил, но съм возил хора на предния капак  
 
 
Просто под него няма почти нищо и колата е лекичка. Дизелите затова са по-добри на сняг, щото повече тежат. Не мисля, че ако бях изпуснал гумите щях да изляза от капана.
 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 11:01
				от kEFi
				Това с изпускането на гумите е против затъване...(кал, пясък, треволяк-мочур). Принционо за сняг (утъпкан/неутъпкан) се препоръчва тясна гума, дори и да има лед отдолу. За лед - същата, като за сняг, ама с шипове 

 
			
					
				
				Публикувано: 11 юли 2007, 11:04
				от petkoff_pl
				kEFi написа:Това с изпускането на гумите е против затъване...(кал, пясък, треволяк-мочур). Принционо за сняг (утъпкан/неутъпкан) се препоръчва тясна гума, дори и да има лед отдолу. За лед - същата, като за сняг, ама с шипове 

 
ОК може и да си прав 

 
			
					
				
				Публикувано: 12 юли 2007, 00:28
				от Svetlix
				Господата са изпуснали едно то най-ценните качества на широките гуми. За българия е по-добре гумите през лятото да са широчки защото постоянно правил слаломи заобикаляйки дупките, а и по-широката гума по-трудно влиза в траповете 

 Тва според мен си е един голям +
Колкото до широките гуми през зимата - ако има сняг не са добра идея. С тесните гуми една кола много по-добре се държи на сняг, вкопават се много по-лесно.
 
			
					
				
				Публикувано: 12 юли 2007, 10:51
				от diesel1.6
				Svetlix написа:Господата са изпуснали едно то най-ценните качества на широките гуми. За българия е по-добре гумите през лятото да са широчки защото постоянно правил слаломи заобикаляйки дупките, а и по-широката гума по-трудно влиза в траповете 

 Тва според мен си е един голям +
Колкото до широките гуми през зимата - ако има сняг не са добра идея. С тесните гуми една кола много по-добре се държи на сняг, вкопават се много по-лесно.
 
а аз съм фен изключително на тесните гуми - по добри са на мокро в Бг, защото пътищата са и кални, не само мокри, няма аквапланинг до 100 км/ч, ползвам високи гуми, 80R, и въобще не ме бъркат дупки с дълбочина до 5 см, а тези около 10 см минавам или с над 80 км/ч, или с до 15-20... е рекорда ми е шахта без капак с 50-60 км/ч, и даже не ми се изкриви джантата и не ми се повреди гумата.
Комфортът е на ниво - при висока скорост се чува само едно меко гъделичкащо туп, и дупката е назад.
С аквапланинга съм добре, защото моите са си тесни наистина - 155 на ескортите, 165 на по-големи коли, и никога повече от 185.... дали да не си сложа и на трактора поне 165?? 

 (имам и трактор) ама това ще е прекалено.
Добавено отпосле:
ххХХххмммм 

)))
Абе малко съм се изказал повечко емоционално по-горе, да ме извините 

.
Обаче си пердаша с теснички гуми и никак не е зле. Днес се замислих за дълбочината на преминаваните комфортно дъпки, и не прецених дали е 3,5 или 10 см, но пътувайки с ескорта от Русе до Варна, не намерих непреодолима дупка за моята колица. А дори и ги целех - тествам си окачването след поредното хенд-мейд изпълнение (амортисьор 

 ) и си умирах от кеф при благото туп-туп вместо привичното туп драааанн-тупур лупур:)
Може би трябва да се уточни, че теснички и високопрофилни гуми с перфектни амортисьри са сметанката на върха на сладоледа за Бг пътната мрежа и за магистрални пътешественици. 

 
			
					
				
				Публикувано: 15 юли 2007, 15:40
				от Fulkrum
				Да сте забелязали зимните гуми на автомобилите от WRC. Ако не сте ще ви гажа - тесни са. Като си копувам зимни гуми гледам да са възможно най-тесните - осигоряват  по-добра проходимост. Поне  такива са ми впечетленията през скромния ми шоферски стаж
			 
			
					
				
				Публикувано: 18 юли 2007, 21:59
				от john3v
				Относно колегата с предпочитания към високите гуми: перфектно понасят и тротоарите и дупките, ама в завой са пълна скръб. Проверено на собствен гръб.
Затова - оказва се, че най-добрите гуми са предписаните от производителя. (а за зимата пробвах и с 145, но понеже нямаше сняг останах малко разочарован от сцеплението при потегляне и огромния спирачен път).
Широките гуми с твърде нисък профил са само за "гъзария" и за абонамент за лекар, специализирал бъбречни кризи и удари 

 
			
					
				
				Публикувано: 19 юли 2007, 23:27
				от AX!S
				john3v написа:...най-добрите гуми са предписаните от производителя. (а за зимата пробвах и с 145, но понеже нямаше сняг останах малко разочарован от сцеплението при потегляне и огромния спирачен път...
Огромен спирачен път??? Я кажи, колега, за твоята Фиеста какви гуми препоръчва производителя, щото аз си карам със 155/145 (предни/задни), тях използвам и за спиране.  

 
			
					
				
				Публикувано: 20 юли 2007, 23:46
				от Трол
				съгласен съм със това,че за сняг е по-добре тясна гума.
обаче това за по-доброто поведение с по-широки гуми важи до едно положение. много широка гума на лека кола няма да върши работа, защото няма да има достатъчно натиск върху нея за да достигне максимално сцепление и ще се хлъзгаш без дори да може да свирне гумата. (говоря за нещо от рода на фиеста със 205 и нагоре.)
			 
			
					
				
				Публикувано: 21 юли 2007, 17:52
				от AX!S
				Трол написа:съгласен съм със това,че за сняг е по-добре тясна гума.
обаче това за по-доброто поведение с по-широки гуми важи до едно положение. много широка гума на лека кола няма да върши работа, защото няма да има достатъчно натиск върху нея за да достигне максимално сцепление и ще се хлъзгаш без дори да може да свирне гумата. (говоря за нещо от рода на фиеста със 205 и нагоре.)
Предполагам имаш предвид нископрофилните гуми, защото при тях площта, която контактува с пътя е доста по-малка (приближават се до идеален кръг), отколкото при гумите с "нормален" профил.
Иначе теглото на колата си е едно и също, независимо какви гуми слагаш, няма как да имаш по-слабо сцепление с широка гума, в сравнение с тясна и в същото време да имаш по-къс спирачен път  

 
			
					
				
				Публикувано: 21 юли 2007, 18:59
				от Трол
				не, говоря за ширина, не за профил на гумата.
теглото си е едно и също, но се променя теглото на единица площ. когато то стане по-малко от оптималното, за което е смятана гумата сцеплението намаля.
при спирачките не е точно така, защото при спиране много от масата се прехвурля върху предните гуми и тогава теглото на единица площ расте много.
вземи една гумичка за триене на молив и виж колко по-добро сцепление има когато лекичко я настискаш отгоре отколкото когато я буташ без да я притискаш надолу. какво излиза при този експеримент? че при повече маса на единица площ гумичката има по-добро сцепление 

 подобно е и при автомобилните гуми.
сега за да не излезе някой с отговор "защо тогава не караме с много тесни гуми?" искам да повторя, че всичко си има оптимални граници.
това, което пиша съм го пробвал, а и мисля,че е съвсем логично.
 
			
					
				
				Публикувано: 21 юли 2007, 19:21
				от AX!S
				Трол написа:не, говоря за ширина, не за профил на гумата.
теглото си е едно и също, но се променя теглото на единица площ. когато то стане по-малко от оптималното, за което е смятана гумата сцеплението намаля.
при спирачките не е точно така, защото при спиране много от масата се прехвурля върху предните гуми и тогава теглото на единица площ расте много.
вземи една гумичка за триене на молив и виж колко по-добро сцепление има когато лекичко я настискаш отгоре отколкото когато я буташ без да я притискаш надолу. какво излиза при този експеримент? че при повече маса на единица площ гумичката има по-добро сцепление 

 подобно е и при автомобилните гуми.
сега за да не излезе някой с отговор "защо тогава не караме с много тесни гуми?" искам да повторя, че всичко си има оптимални граници.
това, което пиша съм го пробвал, а и мисля,че е съвсем логично.
 
Напълно съм съгласен, но когато видях това
Трол написа:говоря за нещо от рода на фиеста със 205 и нагоре.
реших че става въпрос за нископрофилни гуми (то май други 205 няма и как да се сложат, така предполагам)
 
			
					
				
				Публикувано: 22 юли 2007, 01:21
				от Rick
				Вчера сложих нови летни гуми по съвет на познат гумаджия 175/70 Fulda. Предишните са 185/65, още нямам много впечатления но ми се струва че са малки за колата. Човека твърди че размера е перфектен, но аз най-добре си я познавам и смятам че е по-нестабилна с тия тесни гуми. Возията е може би малко по-добра, щото са нови а предишните са вече на 2 години, но въпреки това не ми харесват достатъчно. Възможно е да си въобразявам до известна степен и в най-добрия случай ще е същото, но не и по-добро от стария размер. Ще видим как ще са на дъжд и тогава ще преценя дали да не ги сменя пак, но едвали ще си струва да продавам гуми на 3 дена. 

 
			
					
				
				Публикувано: 23 юли 2007, 09:03
				от diesel1.6
				john3v написа:Относно колегата с предпочитания към високите гуми: перфектно понасят и тротоарите и дупките, ама в завой са пълна скръб. Проверено на собствен гръб.
разкажи как си пострадал с тесни гуми - с каква кола, какви гуми, на кой път, скорост... да знаем какво става, тъкмо това коментираме.
съгласен съм, че с широки гуми колата е по стабилна заради намаленото огуване на профила на гумата. обаче съм забелязал, че това зависи от гумите - матадор и тойо са стабилни повече от ласа.
от тесните гуми съм недоволен само от това - огъването на профила в остри завои, защото използвам високопрофилни гуми. не съм пробвал с нископрофилни и тесни, но такава комбинация ще да е безумно тъпа 

.
обаче в крайна сметка пътувам по-спокойно и съвсем безпроблемно с тесните гуми. С по-широки имам проблеми или в мокро време, или на лед и сняг, или в дупки. може би внимавам много и не допускам критични завои, което е субективно - може друг шофьор да поднесе.
 
			
					
				
				Публикувано: 28 юли 2007, 11:04
				от Svetlix
				Абе каквото и да си приказваме тесните гуми по завоите са си пълен ташак. Поне моята кола супер много се накланя по завоите с тях. При малките автомобили като фиестите едва ли се усеща толкова. Това за спирачния път също е вярно! По-дълъг е спирачния път с по-тесните гуми! 
ПС: Нека не забравяме, че на някои фиести заводско се препоръчват 185/55/14 което си е ниска гума  
