Страница 1 от 2

Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 06 май 2013, 15:25
от banica78a
Двигателя е 1.8 TD, колата Мондео Джиа 98 год. Вентилаторите на радиатора се включват чак когато стрелката на термометъра стигне до L на надписа NORMAL. Въпросът ми е дали не се включва малко късничко ? Четейки из форума май си мисля, че перката е с 2 скорости, като на първата перките се включват някъде на М, а при мен първата скорост май не работи, а директно втора. Другия въпрос е това за 2те скорости вярно ли съм го разбрал, как да накарам 1вата скорост да проработи както трябва (кое как кара перките да се включват) и въобще кога и как трябва да се включват перките, че все пак идват сериозни жеги вече :)

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 06 май 2013, 16:13
от Nikola Iordanov
И аз се чудех дали трябва да включва на L перката на първата степен, но вече втора година я карам така като съм сигурен че работят и двете степени ,дали причината е във датчика или показанията на стрелката не са верни не зная . Термостата съм го сменял точно заради това като смятах че се е повредил но и със новия е така . Сега смятам да сменя и датчика за перката за да видя дали нещата ще се оправят като преди това смених този за показанията на стрелката че се беше развалил и показваше когато си поиска и колкото му дойде .................
Включи климатика когато колата не е загряла и ще разбереш дали ти работи първата степен на вентилатора.

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 06 май 2013, 17:59
от banica78a
Nikola Iordanov написа:И аз се чудех дали трябва да включва на L перката на първата степен, но вече втора година я карам така като съм сигурен че работят и двете степени ,дали причината е във датчика или показанията на стрелката не са верни не зная . Термостата съм го сменял точно заради това като смятах че се е повредил но и със новия е така . Сега смятам да сменя и датчика за перката за да видя дали нещата ще се оправят като преди това смених този за показанията на стрелката че се беше развалил и показваше когато си поиска и колкото му дойде .................
Включи климатика когато колата не е загряла и ще разбереш дали ти работи първата степен на вентилатора.

В момента климатичната инсталация няма и грам фреон и за това като натисна копчето компресора не тръгва и перките не въртят. Миналото лято, като имаше си спомням, че наистина въртяха. Ще го заредя тези дни и ще видя как е положението

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 08 май 2013, 00:37
от S_C
Уреда на таблото е бъгав.Не показва вярно.Тук-там има да работят нормално, но повечето показват каквото си искат.

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 08 май 2013, 16:24
от ЯЛТА
Термопрекъсвачът за включване на перката се намира долу на радиатора. За да се тества трябва и термостатът да ти е изправен,- това е задължително условие. Като откачиш клемите на датчика, и ги свържеш с мост на късо,- перката трябва да тръгне, и ако тръгне датчика е за смяна. Но трябва да си 100 % сигурен че термостатът работи коректно. Ако термостатът не работи,- то не отива горещ антифриз до датчика, тоест не може да нагрее датчика.

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 09 май 2013, 09:24
от meltin
Остава само 1 единствено нещо да направиш, да видиш L колко градуса са :-)
Най-точно е с термосонда включена към мултиметър, и да сигурно включва около 100C първа степен, но може да пробваш да смениш всичко(термостат, датчик за включване на перката, антифриз) и сигурно пак там ще си включва :-)

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 09 май 2013, 11:24
от madboy
Имам надблюдение върху три Форда (четвъртия няма скала) и стрелката за температурата, винаги и е била в средата. За щастие скалите им не са с буквички. За други марки, които съм карал, важи същото.
На базата на това, стрелката би трябвало да е някъде между R и M.
Изображение

При този модел Мондео, инженерите може пък да си имали нещо друго в предвид.
Бих пробвал да сменя датчика за стрелката на таблото.

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 09 май 2013, 15:07
от ЯЛТА
meltin написа:Остава само 1 единствено нещо да направиш, да видиш L колко градуса са :-)
Сиерата ми едно време, на "А", гарнитурата на главата и замина.

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 09 май 2013, 15:55
от HACKO
Ескорта от години включва на "L" и нищо апокалиптично не се случва. Тези уреди са само информативни и грешката е много голяма, особено ако датчика е сменен с неоргинален.

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 10 май 2013, 11:27
от madboy
Именно, че грешката е голяма и затова не трябва да има колебания в стрелката.
Няколко пъти ми е мърдала и винаги е имало причина- веднъж като се разплете ватата в гърнето на Нисана и го запуши, и друг път като се цепна маркуч от охладителната система, после пък като проби гарнитура на главата. На Фоцуса, защото го взех с цепната тръбичка, през която изтичаше антифриз и го тествах малко повече от предвиденото.
Даже и на Фиестата 86 г. не ми е мърдала стрелката от средно положение. Когато й се скапа датчика за таблото, при загрял двигател, стрелката просто мърдаше на 1/4 от началото и до там.
Не знам как си карате колите, като не знаете дали наистина прегрява двигателя... Изображение

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 10 май 2013, 11:50
от HACKO
madboy написа:.....
Не знам как си карате колите, като не знаете дали наистина прегрява двигателя... Изображение
Страшно е ако маслото спре да циркулира, 10-20градуса отгоре не са фатални. ;):

П.П. Има много прост тест, но е МНОГО ОПАСЕН и трябва да се внимава много ако се прави и винаги с дебели ръкавици!
Малко преди да включи вентилатора, внимателно се развива капачката на разширителния съд и ако течността не изкипи навън, всичко е нормално.
ПОВТАРЯМ, КАПАЧКАТА ТРЯБВА ДА СЕ ОТВАРЯ МНОГО ВНИМАТЕЛНО И ПРИ ОПАСНОСТ ВЕДНАГА ДА СЕ ЗАВИЕ! НАЙ-ДОБРЕ ДА СЕ РАЗВИВА НА НЯКОЛКО ЕТАПА, ДОКАТО ТЕЧНОСТТА ВЪТРЕ СПРЕ ДА СЕ НАДИГА!

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 10 май 2013, 19:38
от banica78a
А ако недай Боже въпреки развиването на няколко етапа на капачката, антифриза кипне, какво се прави - гаси се двигателя, или се завива капачката ?

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 10 май 2013, 19:41
от HACKO
Завиваш капачката и търсиш подходящ термометър, с който да установиш точната температура и след това решаваш какво ще правиш. :D:

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 10 май 2013, 20:41
от ЯЛТА
Е това ви трябва:
Изображение
Изображение
http://tuning-parts.bg/52mm-digitalni/1417/

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 11 май 2013, 08:01
от fordmaniac
banica78a написа:А ако недай Боже въпреки развиването на няколко етапа на капачката, антифриза кипне, какво се прави - гаси се двигателя, или се завива капачката ?
http://www.clubford.org/forum/viewtopic ... 56#p462433
Загряване и отваряне на капачката си е опасно. Още повече, че на съвременните автомобили включването на преката на първа степен е повече от 100 °C и е нормално при отвиване на капачката и свалянето на работното налягане да извира навън.
Датчик за включване на перките на радиатора няма, управляват се или от компютъра за управление на горивната система или от датчик монтиран на корпуса на термостата.
При '98 се управлява ок компа за дизела през две релета, които са в кутията до акумулатора. На корпуса на вентилатора има резистор, който е за първа степен. Ако изгори, първата отказва.
На съвременните автомобили варианта за проверка е също през кодочетец. Данните от датчика за инжекциона са много по-сигурни и актуални, отколкото показанията на таблото. На Фокус 2 след 2005 демонстрирах на клиент как стрелката се изправя отвесно в средата на скалата при 48 градуса на мотора. А там по принцип трябва да е около 92°C уж! До включване на първа степен не мърда от тази позиция, а това е промяна от 48°C до 103°C. Ама за да не стряскат шофьора го проектират така. Мръдна малко, когато му изключих първа степен и стигна втората.
Поздрави

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 11 май 2013, 21:44
от bateto_toshko
При мене перката се включва на 105 градуса и изключва на 103.Голям зор беше докато го загрея до толкова :)

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 15 май 2013, 16:11
от Void
Същата история...

На моето Мондео също се включваше на L перката, обаче се оказа, че това става, защото не ми работи първата степен на вентилаторите. Тъй като предната ми кола беше доста допотопна и имаше 1 степен :oops: въобще не се бях замислял. Оказа се, че е прецакан някакъв резистор, който доколкото разбрах е вързан последователно на вентилаторите. Втората степен просто шунтира резистора. След бърз ремонт се оправи и сега перката зацепва малко след средата. Втората степен въобще не се е включвала досега.

Поздрави!

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 16 май 2013, 20:33
от banica78a
Void написа:Същата история...

На моето Мондео също се включваше на L перката, обаче се оказа, че това става, защото не ми работи първата степен на вентилаторите. Тъй като предната ми кола беше доста допотопна и имаше 1 степен :oops: въобще не се бях замислял. Оказа се, че е прецакан някакъв резистор, който доколкото разбрах е вързан последователно на вентилаторите. Втората степен просто шунтира резистора. След бърз ремонт се оправи и сега перката зацепва малко след средата. Втората степен въобще не се е включвала досега.

Поздрави!
Къде се намира този резистор да го сменя ? Някой може ли да приложи съответната снимка, да се види нагледно :D

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 19 май 2013, 14:39
от fordmaniac
banica78a написа: Въпросът ми е къде се намира това съпротивление, как се сменя и с какво точно друго съпротивление. Понеже това в никой сервиз не можаха да го разберат, трябва да се оправяме сами. quote]
fordmaniac написа:При '98 се управлява ок компа за дизела през две релета, които са в кутията до акумулатора. На корпуса на вентилатора има резистор, който е за първа степен.
От това по-подробно описание ако ти трябва, просто сам няма да се справиш. Само трябва да се наведеш и да погледнеш покрай вентилатора.
А тва смехотворното за сервизите че не могат да се справят с толкова стар автомобил нали не си вярваш?!

Re: Кога се включва перката на радиатора ?

Публикувано: 08 юни 2013, 11:37
от kserx76
при мен перката се включва малко преди L около 2 мм