Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
- OgiDogi
- потребител
- Мнения: 2043
- Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
- Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ
- Местоположение: Сливен
- Status: Извън линия
Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
От няколко дни усетих, че нещо не влизат както трябва първа и трета - влиза само синхронизатора и после се опитват да хъркат. Викам си "паднал е пръстенът, който слагах на обецата на жилото и ходът не стига за надеждно включване, ще го погледна тези дни". Да, ама не! Отивам си вчера на работа, по едно време нямаше други коли и си мислех да кача колата на подемника, да видя какво става, но ме домързя. Тръгвам да си ходя след работа, изключвам от скорост и паля, давам задна да излизам от паркинга - нъцки, колата стои на място. Лостът почна да се разхожда свободно напред-назад. Набутах някак си ръката зад филтъра, да пипна дали жилото е на място - противотежестта подскача без съпротивление наляво-надясно, а трябва да се фиксира на позиция от пружина и сачма вътре в корпуса. Ясно, ще си ходя пеш и колата ще влиза в бокса.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм
Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.
С новият болт:

Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:

Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:

Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:

Остатъкът от стария болт сравнен с новия:

После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.
Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.
Потърсих из интернет и попаднах на това. Ами, точно същият проблем - скъсан болт. Бях готов да свалям цялата кутия, но реших да пробвам на място отгоре - никакъв проблем:
Сваля се кутията на филтъра
подпира се скоростната кутията отдолу и се сваля тампонът, после може да се отпусне на другите тампони (междувременно подложих дебела гумена шайба в тампона, че беше се поразхлабил - стана стегнат като нов)
откачат се (с малко зор) жилата
развиват се 3 дълги и 3 къси болта и се вади селекторният механизъм
Малко приключение с разпробиването на скъсаният болт, сигурно е лепен с Loctite, но след пробиване с 6.5 успях да му изчопля останалите навивки.
Мислех си, че болтът е М8х1 - няма такъв филм, резбата е М7х1, добре че имам такъв метчик и след пробиването успях да изчистя добре навивките. За да не си усложнявам живота и да играя на сигурно, с метчик М8х1 направо разширих старата резба за нов, по-стабилен болт.
С новият болт:
Остана да се премахне и една сериозна причина за притеснение - скъсаната глава на старият болт. За късмет, инженерите на Ford съзнателно или не, са поставили селекторите встрани от мястото на зацепване на зъбните колела:
Така, при падането си главата на болта не е успяла да омаже положението и се е търкулнала по корпуса до дъното.
Остава само да я намеря и да видя, дали все пак не е очукана, макар че двигателят работи съвсем за кратко.
На лов за глава на болт:
Хванах гооо! От първото бъркане и го усетих как залепна на магнита:
Остатъкът от стария болт сравнен с новия:
После - по обратният ред: селектор (след мацане със силикон на повърхността), жила, тампон, кутия на филтъра.
Повече време ми отне борбата със скъсаната част на болта от останалите дейности.
- escorttd1
- потребител
- Мнения: 227
- Регистриран: 06 юни 2009, 13:04
- Модел на автомобила: Escort 1.8TD'97 Estate, ABS, SRS Airbags, PSA, AC
- Местоположение: Под капака
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
Акълът е единственото нещо, което можеш да даваш без да го имаш!
- OgiDogi
- потребител
- Мнения: 2043
- Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
- Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ
- Местоположение: Сливен
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Нямам представа от какво усилие, но точно на това жило му липсваше втулката на обецата към селектора и хлопаше доста, при което лостът в купето ходеше от ръчната до касетофона. Това ме дразнеше и му сложих едно парче дебел маркуч вместо втулка. Докато е било разхлопано, обаче, ми се струва че самото движение напред-назад под натиска от пружината на сачменият фиксатор е помагало за по-големи усилия на срязване (най-вече заради топузът, закачен кой знае за какъв дявол отвън на селектора) и малко по малко болтът е поддавал, просто сега вече му е дошло времето от умора на материала да се скъса окончателно.escorttd1 написа:Интересно! От какво усилие може да се е скъсал болта? Ти как си го обяснаваш?
-
- потребител
- Мнения: 113
- Регистриран: 13 мар 2009, 14:19
- Модел на автомобила: Ford Mondeo комби 97г 2.0litre 130ps
- Местоположение: София,Слатина
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Миналата година и на мен ми се случи същото.Аз също си правих втулки, че бяха се натрошили оригиналните.
- Didibao
- потребител
- Мнения: 1769
- Регистриран: 03 юни 2008, 01:08
- Модел на автомобила: Focus ST170
- Местоположение: Перник
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Какви са първите симптоми при късане на болта, одеве първо започна 5та да влиза тегаво, но се оправи след което същия проблем се яви на 1 и 2ра, а 5та се оправи, кутията не ми е с жила и още не съм вдигал колата да не е проблем само с карето.
Sent from my LG-D802 using Tapatalk
Sent from my LG-D802 using Tapatalk

-
- потребител
- Мнения: 13
- Регистриран: 09 ное 2013, 08:05
- Модел на автомобила: Ford Tourneo Connect 1.8TDCI
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
Привет,
гледам че си се заигравал със скоростната кутия. Имаш ли спомен вакуум маркуча на селектора къде се закача?
https://drive.google.com/open?id=1IzAbj ... ogdheArT25
моя майстор след смяна на скоростна кутия, ми го е оставил висящо....

гледам че си се заигравал със скоростната кутия. Имаш ли спомен вакуум маркуча на селектора къде се закача?
https://drive.google.com/open?id=1IzAbj ... ogdheArT25
моя майстор след смяна на скоростна кутия, ми го е оставил висящо....

- HACKO
- Модератор
- Мнения: 13106
- Регистриран: 24 май 2006, 21:22
- Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК - Местоположение: ХАСКОВО
- Status: Извън линия
Re: Ремонт на селектор за скоростите на MTX-75
На скоростната кутия никъде няма вакум. Може би се бъркаш със отдушника, който си виси отстрани на капака на 5та скорост.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! 

Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 32 госта