(Понеже другата тема
http://www.clubford.org/forum/viewtopic.php?p=334766 се оказа заключена, ще изтупам от прахта тази.)
Направих следните наблюдения и експерименти на Галаксито 2.3 1998
клапанчето е с два пина, от вида с филтърчето под шапчица
като това:
http://autorepair.about.com/library/images/bl848lib.htm
(
https://www.google.bg/search?q=ford+iac+valve&tbm=isch)
1. При работещ двигетел изключвам буксата на IAC клапана - мотора гасне веднага
2. Опитвам да запаля при изключена букса - никакъв шанс
3. Свалям клапана и при включена букса давам на контакт - за няколко секунди се чува нежно жужене вътре, буталцето нещо се опитва сякаш да помръдне еднократно, но без забележим ефект и жуженето спира.
4. В горната ситуация, отивам и включвам компа и чета живите данни на спрян двигател - за клапана показва 0% т.е. съвпада с липсващото жужене
5. Изключвам буксата, давам на контакт и пускам през OBD-то с Forscan теста при изключен двигател (KOEO - Key On Engine Off test) - теста си завърта перките бавно, бързо и т.н. и приключва БЕЗ никаква грешка (а управляващата верига по-отворена от това не може да бъде)
6. В свободно положение на клапана (свален от колата), буталцето е в положение почти затворено - има около милиметър ход до напълно затворено
7. По време на движение данните от OBD-то за него се движат обикновено между 30%-80%, рядко и за кратко повече и може-би никога по-малко
--------------------------------------------------------------------------------------------------
- Тия неща всичките ли са нормални или има нещо дето не е наред?
- Един по-практичен въпрос - Освен клапанчето друго какво и как се чисти покрай него?
И малко въпроси с повишена трудност - току-виж някой отговорил:
- Някой линк където пише кога как и защо се избира положението му?
(Четох от тук-там, но много разпокъсано и непълно)
Интересно е най-вече ИЗВЪН случаите на празен ход (понеже и тогава участва в играта).
При ППХ в какво положение трябва да бъде?
- Някой има ли представа каква е ролята на демпфера (метална пластина), диафрагмата (скрита е зад пластината и не съм я виждал) и филтърчето под шапката (и то е скрито)?
При почистването на клапанчето със спрей за дискове или карбуратори течността изтича през шапчицата с филтърчето.
Последното означава, че от там би трябвало съвсем законно да може да влиза НЕОТЧЕТЕН от МАФ-а въздух... каква му е идеята на това?
(Може би щеше да ми е по-лесно ако знаех как функционират клапанчетата от вида с вакуумен вход вместо отворената шапка, но не знам)