Какво представлява диференциала и видове блокировки
Публикувано: 03 окт 2008, 09:43
Видях, че в раздел "Продавам" колега пита какво е шпер и за да не флуудя темата пускам тази
Какво представлява:
Диференциалите с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко LSD) са най-често фрикционни, наричат се така, защото между планетните зъбни колела (тези, в който се забиват полуваловете към гумите) и касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+" спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на триене м/у фрикционните дискове и касетата.
Как работи:
Представете си, че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем 10 Nm (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните) то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с 30, a ако приложите 20 Nm ще спрете колелото и другото ще се върти със скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна приложи сила 10 Nm на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която го държите неподвижно се е повишила от 20 Nm на 30 Nm - точно толкова колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите сила от 30 Nm а си остане първата приложена сила от 20 Nm то тогава колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да приложите 100 Nm сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 Nm сила... тогава вие няма да може да удържите 125 Nm и колелото ще започне да се върти....
Разбира се в реалността нещата са много по-сложни... там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е открил и измислил ама е бил ненормален.
Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора. Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини.
Предимства:
- На първо место е това, че в трудна ситуация шпер-а е много ценен, помага при движение в сняг, кал и при лоши пътни условия.
- Наличието на шпер прави колата много по-палава и създава много ФЪН.... изключително важен за дрифтове. В комбинация с достатъчно мощност на двигателя, контрола в/у колата при движение с "вратите настрани" е детска игра...но за "напреднали".
- Подобрява много старт-а при Драг... може да сложи мощността на двигателя, до два пъти по-добре на асфалта, отколкото отворения диференциал.
- И не на последно място по важност е възможността за обратен завой на тясно место без маневри и завъртане на 360 градуса м/у колонките за гориво на бензиностанция.
Недостатъци:
- Влошава управлението на автомобила, като при хлъзгава настилка е доста силно проявено. В комбинация с невнимателно шофиране и неопитен шофьор резултатите могат да бъдат пагубни за целостта на автомобила и здравето на пътниците.
- Недопустимо е движението на автомобила с различни размери гуми на водещите колела
- Изисква честа смяна на маслото и употребяване на специално. Особенно когато се "използва по предназначение"
- След определен пробег километри, в зависимост от режима на работа и качествата на използваните масла, фрикционните дискове се износват и постепенно процента на LSD намалява, ефективността - също!
Дoпълнителна информация:
- Възможно е преработване на диференциала така че да му се повиши процента на разпределяне на въртящия момент. Това става чрез допълнителни дискове или премахване на старите дискове от шпер касетата и поставане на нови с по-голяма дебелина и грапавост.
- Не е възможно от отворен диференциал да се направи шпер с изключение на някои по специални случай!
- Не е възможно промяната на предавателното число на шпер с изключение на някои по специални случай!
Заключение:
Ако се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен начин по пътищата - нужен ти е шпер!
Ако те е страх да шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... - дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя автомобил.

Какво представлява:
Диференциалите с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко LSD) са най-често фрикционни, наричат се така, защото между планетните зъбни колела (тези, в който се забиват полуваловете към гумите) и касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+" спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на триене м/у фрикционните дискове и касетата.
Как работи:
Представете си, че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем 10 Nm (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните) то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с 30, a ако приложите 20 Nm ще спрете колелото и другото ще се върти със скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна приложи сила 10 Nm на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която го държите неподвижно се е повишила от 20 Nm на 30 Nm - точно толкова колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите сила от 30 Nm а си остане първата приложена сила от 20 Nm то тогава колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да приложите 100 Nm сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 Nm сила... тогава вие няма да може да удържите 125 Nm и колелото ще започне да се върти....
Разбира се в реалността нещата са много по-сложни... там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е открил и измислил ама е бил ненормален.
Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора. Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини.
Предимства:
- На първо место е това, че в трудна ситуация шпер-а е много ценен, помага при движение в сняг, кал и при лоши пътни условия.
- Наличието на шпер прави колата много по-палава и създава много ФЪН.... изключително важен за дрифтове. В комбинация с достатъчно мощност на двигателя, контрола в/у колата при движение с "вратите настрани" е детска игра...но за "напреднали".
- Подобрява много старт-а при Драг... може да сложи мощността на двигателя, до два пъти по-добре на асфалта, отколкото отворения диференциал.
- И не на последно място по важност е възможността за обратен завой на тясно место без маневри и завъртане на 360 градуса м/у колонките за гориво на бензиностанция.
Недостатъци:
- Влошава управлението на автомобила, като при хлъзгава настилка е доста силно проявено. В комбинация с невнимателно шофиране и неопитен шофьор резултатите могат да бъдат пагубни за целостта на автомобила и здравето на пътниците.
- Недопустимо е движението на автомобила с различни размери гуми на водещите колела
- Изисква честа смяна на маслото и употребяване на специално. Особенно когато се "използва по предназначение"
- След определен пробег километри, в зависимост от режима на работа и качествата на използваните масла, фрикционните дискове се износват и постепенно процента на LSD намалява, ефективността - също!
Дoпълнителна информация:
- Възможно е преработване на диференциала така че да му се повиши процента на разпределяне на въртящия момент. Това става чрез допълнителни дискове или премахване на старите дискове от шпер касетата и поставане на нови с по-голяма дебелина и грапавост.
- Не е възможно от отворен диференциал да се направи шпер с изключение на някои по специални случай!
- Не е възможно промяната на предавателното число на шпер с изключение на някои по специални случай!
Заключение:
Ако се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен начин по пътищата - нужен ти е шпер!
Ако те е страх да шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... - дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя автомобил.