Вграждането на Zetec двигателите започва от 1992 г. и след няколко години вече се предлага в няколко модификации:
1.6 90HP - монтиран в Fiesta, Escorts, Mondeo.
1.8 105HP - монтиран в Fiesta XR2i 16v, Escort, Mondeo.
1.8 115HP - монтиран в Mondeo. Разликата в мощността се явява от различните разпределителни валове, по-голямата дроселова клапа и настройките на ECU-то.
1.8 130HP - монтиран в Fiesta RS1800, Escort XR3i. Разликата в мощността се явява от различните разпределителни валове, по-голямата дроселова клапа и настройките на ECU-то.
2.0 136HP - монтиран само в Mondeo.
Zetec е базиран на подсилен CVH блок, с някои ключови подобрения, като най-забележимото е 16 клапановата, двувалова цилиндрова глава. Подобренията на блока включват напълно балансиран колянов вал, маслена помпа с увеличен капацитет, а при 1.8 130 НР и 2.0 моделите - маслени разпръсвачи, осигуряващи охлаждане на буталата. Zetec двигателите са три поколения, без да броим най-новите малолитражни версии 1.25, 1.4, 1.6 и 1.7 произведени в сътрудничеството на Yamaha, Zetec-SE двигатели:
1992 Series 1 - лесно разпознаваеми по надписа "DOHC 16v" на капака на цилиндровата глава. Ранните Series 1 страдат от доста "детски болести" включително "залепващи клапани".
1995 Series 2 - надписа "Zetec 16v" заменя "DOHC 16v" на капака на цилиндровата глава. Минорни ревизии на двигателя за да се премахне проблема със "залепващите клапани". Подобрения има и във свещите, инжекторите, гарнитурите, както и някои козметични промени.
1998 Series 3 - съвременият вариант на Zetec, монтиран във Focus и Мondeo. Коренно различен от по-старите поколения Zetec, както на външен вид (черен пластмасов капак на цилиндровата глава), така и вътрешно. Разгледан от "главата до петите", Series 3 придобива нови инжектори - end fed (бензина се подава от края на инжектора) за разлика от side fed (бензина се подава странично на инжектора) инжекторите Series 1 и Series 2, както и "twin jet spray pattern"( формата под, която се разпръсква бензина от инжектора). Солидни повдигачи със регулировъчни пулове заменят хидравличните си предшественици. Обтягането на ангренажният ремък търпи промяна. Буталата са с тефлоново покритие за намаляне на триенето, а петите на коляновият вал са вече един цял детайл (предишните са с черупков лагер) за увеличване на здравината. Водната помпа е изнесена външно, и е с по-големи лопатки - за по-добра ефективност. Блока е подсилен - метала оставащ между цилиндрите е доста повече, дори сравняван само на око спрямо Series 1 и Series 2. Масленият филтър вече се монтира директно на блока (подобно на CVH двигателите), а картера е "въоръжен" с прегради за намаляне на "преливането" на маслото при остри завои. Оребряването на картера също е подобрено в стремежа за борба с усукването на блока. Колега това ти го давам като инфо,а иначе ти е първият зетек мотора,но той е 99% идентичен със зетек Е,така че върви ли колицата,карай и си свиркай и не му мисли толкова кой зетек има под капака
