Страница 1 от 2
IAT датчик
Публикувано: 22 дек 2013, 21:35
от I.Stoyanov
Intake air temperature или IAT сензор. Имам няколко въпроса свързани с него. Всичко започна още откакто взех колата - 1.6 CVH , (карбуратор). Проблемите са главно на газ, то и така се кара повечето време. Та колата гаснеше на празен ход без причина, без конкретни интервали. Просто когато и скимне. Ходих на газанализатори, газаджии и разбирачи всеки бе на мнението, че колата е перфектна. Разхода на газ чудесен, само дето гаснеше пущината. Спреш на светофар загасне, взимаш завой по енерция загасне, аба гадна работа. Така до днес.
Още сутринта станах с ясната представа, че ще разкостя и последния болт на Форди, ма ще го оправя. Първо мислех, че е стъпковото моторче, свалих го, почистих го и го смазах. Качих го обратно, смених всички вакууми де що има към от карбуратора и не само. Накачих заплих и О ! Чудо, проблема си го има - в този момент бях на ръба на нервен срив

... Ообаче реших да разкача буксата на въпросния датчик намиращ се на самата филтърна кутия и след проведените редица тестове нямаше проблеми >:D<:
- и така реших, че този датчик бърка цялата вода. На бензин сутрин колата прекъсва и се дави, днес не смогнах да я тествам, но утре и това ще тествам. Не предполагах, че на такава архаична система един датчик, който измерва температурата на постъпващия въздух (не количеството) може да има такова значение за работата на двигателя, респективно на газ, всъщност влиае ли

, щото ако не влиае съм на изходна позиция. Това въпрос 1.
Въпрос 2 е свързан с въпрос 1, а именно като не работи датчика, мисля да експериментирам с някакво съпротивление. В аутодатата са дадени различните стойности, само остава да тествам и да подбера най-подходящия резистор. В този ред на мисли някой заигравал ли се е ?
Весели празници

Re: IAT датчик
Публикувано: 22 дек 2013, 22:17
от HACKO
Този датчик при тебе коригира предварението на запалването. По принцип оптимизира работата на мотора при различна температура на входящия въздух. При тебе щом като при откачане работи правилно, значи че датчика подава грешни сигнали. Няма нужда от поставяне на резистор, софтуерно е заложено при отпадане на датчика, контролера да го замени с еталон. Това обаче може леко да завиши разхода.
Re: IAT датчик
Публикувано: 22 дек 2013, 22:22
от I.Stoyanov
Ей.. това е приказка, утре ще го измеря да видим какво ще покаже. А иначе май заради тъпия датчик ми гореше бензин като нявидял. Утре ще тествам пък да видим.
Благодаря за бързия и коректен отговор!
Весели празници!
Re: IAT датчик
Публикувано: 23 дек 2013, 13:38
от I.Stoyanov
И такаа.. датчика дава леки отклонения, леко е извън норма, откачен е и колата пак прави мизерии. Вече май си въобразявам, но работи по-добре, само дето пак без причина и когато и скимне започват да и падат оборотите до към 500, след това задържа за малко и загасва... Ако подам казчица се форсира безпроблемно, понякога с няколко подавания на газ се стабилизира, друг път нищо не може да я вкара в пътя, освен да я загася и пак да я запаля.
Вече незнам какво да правя

...
- сега ще отида да проверя какво е разстоянието на електродите на свещите, които впрочем са Бош, на 2000км...
Re: IAT датчик
Публикувано: 23 дек 2013, 21:32
от HACKO
При карбуратора, за тихите обороти се грижи изпарителя.
Re: IAT датчик
Публикувано: 04 фев 2014, 17:39
от I.Stoyanov
Сегаа... тъй като откак съм взел колата прекъсва и тресе на бензин, днес реших да се поразровя. Установих, че е виновен датчика, който се намира на самия всмукателен колектор !
Пак да спомена - ескорт 1.6 CVH, карбуратор с електронно запалване (компютър).
Та след като разкачих въпросният датчик колата замърка на бензин, ообаче върви като на газ и във високите след 5000об. никаква я няма.+ понякога нестабилни ниски. Върпосът ми е - как се казва въпросният датчик с 2 пина (външно прилича досущ на IAT-a, който е монтиран във филтърната кутия). Утре ще го видя и вътрешно, но си мяза на чист IAT
Освен как се казва, ще е добре и да затвърдите моите съмнения, че именно той бърка водата ....
- още нещо - колата е с климатик, респективно 2 степен на вентилатора, термошалтера е на тялото на термстата. Той е сменен, дотук всичко е наред въпросът ми е за какво служи датчикът намиращ се на водното съединение (на него пише 112* - 118*). При окусяване нищо не се случва. Възможно ли е той да е ECT, което подава сигнал на ЕКУ-то >?
Поздрави !
п.п. между другото, някакви идей къде е горивният филтър на туй нещо

- че в предния кош няма ! Горивопроводите тръгват директно към резервоара ...
Re: IAT датчик
Публикувано: 04 фев 2014, 22:00
от dreadx
Този на всмукателния колектор е за температурата на антифриза. На мен ми правеше мизерии и го заместих с резистор, с такава стойност, че да симулира 80-90 градуса. Май по-към 80, за да увеличава аванса, понеже я карам на газ. При мен датчикът мисля, че показваше някакви стойности, които се променяха с температурата. Но от време на време нещо май окъсяваше и излизаше извън допустимите граници. В този момент модулът на запалването минаваше в авариен режим - с много гаден аванс и вървеше ужасно зле. И така е заврян под всмукателния колектор, че изобщо не съм се и опитвал да го развивам.
Виж също да не смуче отнякъде въздух - при мен смучеше от мястото, където влиза маркуча на сервото за спирачките във всмукателния колектор (много нескопосано са го уплътнили с един О-пръстен), както и от още един разхлабен маркуч (и от разни вакууми на карбуратора може да смуче, ако им се скъса мембраната - ама аз тях ги изключих и запуших, за да не ми бъркат диагностиката). Може да тестваш - да разклатиш разни маркучи и да слушаш има ли промяна в работата на двигателя. Също гледах наскоро един нов за мен метод - с цигара - надуваш с дим в някоя тръба и гледаш дали ще започне да излиза отнякъде. Това ако няма вятър наоколо, че иначе ще го отнася и нищо няма да видиш.
А другият датчик за температура на водата мисля, че е за стрелката на таблото.
Re: IAT датчик
Публикувано: 04 фев 2014, 22:21
от I.Stoyanov
Така си и мислех! Ще го сменя, не вярвам да е непосилно скъп, а замяната му с резистор не мисля да правя, че незнам как ще е пали на студено, щото си я паля все на газ. А именно сега с бъгавия датчик палеше трудно.
Поздрави!
Re: IAT датчик
Публикувано: 04 фев 2014, 23:24
от dreadx
По принцип ако е студено бута аванса напред, но се съмнявам да дава чак сериозно отражение при самото запалване. Прегледай си и вакуумите.
А не съм виждал точно като твоя карбуратор, но ако има моторче за празен ход, може би има и TPS..? Провери и него.
И на бензин и на газ ли прекъсва по същия начин?
Я леко с ръка затапи входящия въздух и виж дали дава някакво отражение.
И май си с електронен комутатор и дистрибутор на запалването - огледай там палец, контакти и т.н механични части, които се износват.
Re: IAT датчик
Публикувано: 05 фев 2014, 09:19
от I.Stoyanov
Карбуратора е някакъв хибрид Вебер. Има си моторче за празния ход, което бута клапата. Има си и TPS който работи коректно. Има си компютър, електронно запалване (датчик колянов вал, бобина и делко в едно) както и споменатите вече датчици.
Да газ работи добре, на бензин прекъсваше, сега вече рабити идеално и на него ( датчика под всмукателя е разкачен) ! Закача ли го почват мизериите. Я дай идея какво съпритивление да бодна?
Re: IAT датчик
Публикувано: 05 фев 2014, 14:28
от I.Stoyanov
Сега пробвах със съпротивление 3500 oма, е не можах да запаля! Махнах го и запали но не може да държи обороти (на газ) . Сега съм разкачил буксата на датчки, пък да видим.. После ще опитам и с разкачен IAT!
Re: IAT датчик
Публикувано: 05 фев 2014, 14:51
от HACKO
Като откачиш датчика, компютъра го замества с еталонна стойност и прави изчисленията така, поставянето на резистора го обърква.
Re: IAT датчик
Публикувано: 05 фев 2014, 22:09
от I.Stoyanov
Пробвах с резистори и без резистори, разликата беше само в тихите. А иначе сега я позастопорих, само да видим дали утре ще запали

- единственото е, че на бензин след 4500 оборота присецва и спира да набира, само на бензин.Прдполагам не и стига гориво, ама така и не успях да открия горивния филтър, утре ще я гледам на канал да не е заврян някъде отдолу ...
Re: IAT датчик
Публикувано: 05 фев 2014, 23:11
от dreadx
Мисля, че под -39оС и над 112оС от датчика за температура се отчита за грешка.
Съпротивлението на датчика за температурата трябва да е:
-30 оС = 481k
-20 оС = 271k
-10 оС = 158k
0 оС = 95k
30 oC = 24k
60 oC = 7.6k
80 oC = 3.8k
90 oC = 2.8k
100 oC = 2k
110 oC = 1.55k
Под 1.5k трябва да излиза от допустимите граници и да се игнорира този датчик.
Какво си позастопорил и на бензин или газ не е искала да запали с този резистор, отговарящ на 80 оС?
Re: IAT датчик
Публикувано: 06 фев 2014, 08:43
от I.Stoyanov
Еми НЕ! Едвам запали тая сутрин... Сега ще я оставя на бензин и ще изчакам да изстине.
А иначе - с резистора на газ не искаше, същото като тази сутрин, само дето сега всички фабрични датчици са си накачени. Имам съмнения в изпарителя, тъй че ще видя на бензин, ако пак неще вече се замислям за смяна на марката

Re: IAT датчик
Публикувано: 06 фев 2014, 19:04
от I.Stoyanov
От всички датчици, само TPS-a има отклонения и то големи. Май всичко идва от него, дори и гасненето....
Предполагам, той играя ключова роля в студения старт ?
Проблемът е ч не можах никъд да открия като моя датчик за продан. На него пише само WEBER и made in UK ...
Edit - ето го, ама цената определено не ми допада - може ли да се приспособи друг дачик със сходни с-ти >?
http://www.ebay.co.uk/itm/WEBER-DCOE-TH ... 54044662a6
Re: IAT датчик
Публикувано: 06 фев 2014, 22:09
от HACKO
Това като го гледам е 1:1 с ТПСа на моноинжекциите, само буксата е различна. Защо не се разтърсиш из пунктовете за вторични суровини за някой Ескорт или Фиеста с обикновен карбуратор и да си решиш проблема?
Re: IAT датчик
Публикувано: 06 фев 2014, 22:14
от I.Stoyanov
Съвсем се замислям за един обикновен карбуратор, нещо тея електроники ми отровихА живота!
Утре ще потърся датчих, дори и сходен (с лостче) в една морга, ако ли не ще сложа обикновен карбуратор, писна ми от глупости, баси форда?!
- знаех си аз че Форд не е стока ама вече ми е урок!
- а евентуално електронното запалване какще коригира ъгъла на запалване без ТПС (ако сложа стандартен карбуратор) ..
Re: IAT датчик
Публикувано: 06 фев 2014, 22:41
от essex
Колега аз имах орион 1990 год. 1.6 караборатор с ел. запалване еми никакво лечение нямаше, но аз допуснах грешка, не съм слагал нови датчици, а само съм ги проверявал, на този ми ескорт с проверка разбрах че датчика за темп на антифриза не работи, смених го и има подобрение.
Сигурно твоя ескорт е 1.6 вакуумен комутатор, еми просто опитай като смених датчиците, при мен имаше и проблем с изпарителя менеше си настройките, след много разглобяване и сглобяване (12 мисля че бяха по спомен) разбрах каква ми е грешката. Датчика за темп на въздуха не е много скъп ако искаш си купи нов и го смени

все пак ако не си сигурен в изпарителя, може и той да ти е виновника

Re: IAT датчик
Публикувано: 07 фев 2014, 07:25
от dreadx
Я извади маркуча за картерната вентилация и запуши дупката към филтърната кутия. С какъв изпарител си?