Страница 1 от 1
Грубо изчисляване на разхода
Публикувано: 25 фев 2005, 17:03
от Щ-304
Съвсем грубо изчисляване на разхода:
Двигател 2000 см3.
Това е общата кубатура, т.е. обема на всички цилиндри. На един цилиндър се падат 500 см3. На празен ход оборотите му са-приемаме 800 оборота/минута. Тъй като двигателят е четири тактов, за един оборот на коляновият вал, работят 2 цилиндъра, т.е. изгаряне става във два, т.е. общият обем е 2*500=1000 см3.
За 1 минута: 800*1000=800 000 см3 горивна смес изгаря.
За 1 час: 60*800 000=48 000 000 см3 горивна смес изгаря.
Сега да видим какво представлява горивната смес.
Теоритично, за изтаряне на 1 кг бензин са необходими 14 м3 въздух с температура 0 градуса.
1 м3 въздух=1 000 000 см3
14 м3 въздух=14*1 000 000=14 000 000см3
Тоест за изгаряне на 1 кубически дециметър бензин са необходими 14 000 000 куб.см.въздух. Тука трябва да отчетем и специфичното тегло на бензина, но в случая го пренебрегваме. Няма да ни попречи.
Така. Разделяме 48 000 000 на 14 000 000 и получаваме 3.43 литра бензин.
Тоест: Двигател 2000 куб.см, ако работи 1 час на празен ход, при обороти на празен ход=800, ще изгори приблизително 3.43 литра бензин! Ако смятаме като в учебник вземайки предвид специфични тегла и обеми при различните температури ще получим малко по-малък разход-примерно около 3-3.3 литра.
Да направим бърза проверка:
Движим се 1 час със скорост 120 км/ч при 3000 оборота в минута.
За 1 минута имаме 3000*1000=3 000 000 см3
За 1 час имаме 60*3 000 000=180 000 000 см3
180 000 000/14 000 000=12.8 литра.
Тоест получихме че двигател 2000 кубика при движение с 120 км/ч, харчи 12.8 л/100 км.
Вижда се че малко висок разход се получава при избраната от нас логика, но това е заради както писах по-горе приетите приближения.
Заключение:
Двигател 2000 куб.см, ако работи 1 час на празен ход, при обороти на празен ход=800, ще изгори някъде от 3.0 до 3.4 литра бензин!
Получените резултати трябва да се редуцират с 25-30% за да имат нещо общо с действителността

Малко допълнение
Публикувано: 02 мар 2005, 17:08
от l_m_b
Тука набързо прочетох интересната теоритична статийка, не ми се сърдете ако бъркам.
Движим се 1 час със скорост 120 км/ч при 3000 оборота в минута.
За 1 минута имаме 3000*1000=3 000 000 см3
За 1 час имаме 60*3 000 000=180 000 000 см3
180 000 000/13 000 000=13.8 литра.
Тоест получихме че двигател 2000 кубика при движение с 120 км/ч, харчи 13.8 л/100 км.
За един час ще изминем 120км с 13.8л, а не 100. Т.е. нашия двукубиков теоритичен двигател, движещ кола във вакуум, харчи около 11.5л/100. Което пак си е множко де... Явно е много студено, през лятото по добре ще е.

Публикувано: 02 мар 2005, 22:23
от aaleks
Тоя вакум пък откъде се взе

.
3000 оборота - 120км/h

, това означявали че при 6000 ще е 240км/h. А бе тва да не е на шеста скорост, нали говорим за бензинка, щото при мен/дизел/ може би е около 3500 за 120км, но утре ще пътувам и ще проверя по-точно! Все пак дизела е до 6000 оборота а бензинката до 8000, но това не се постига в реални условия!
Публикувано: 04 мар 2005, 19:40
от cossy
За оборотите при бензиновите двигатели можем да поспорим... максимума е 7000 и то ако нямаш ограничител...
Публикувано: 04 мар 2005, 20:37
от aaleks
cossy какво значи да поспорим. Цифрите съм ги използвал за да потчертая разликата в оборотите на дизел и бензин . И че имат разлика в скоростните кутий и от там и обороти-скорост.
Днес проверих, че при мен 3000 оборота е точно 120км/ч т.е. при 4500 ще съм на 180км/ч, но това е дизел 4500 е максималната му мощност, сигурно може и повече но нали написах "не се поститга в реални условия".
А бензина при 6000 е максималната му мощност и ако е вярно, че и при бензина е също 3000 - 120км/ч /както пише Щ-304/ то при 6000 ще трябва да сте с 240км/ч.
Разбираш ли какво имам предвид, при бензина неможе да е 3000-120км/ч и от там сметките за разхода ще са още по зле.

мисля, че при 3000 ще е с 100км/ч и в смектата на Щ-304 няма да има промени споменати от l_m_b
Но нека някой с бензин провери при 3000 каква му е скороста на пета предавка
Ако има шеста предавка тогава има логика за 3000-120км/ч при бензинка.
Публикувано: 05 мар 2005, 13:06
от _SLiThER_
aaleks написа:ако е вярно, че и при бензина е също 3000 - 120км/ч /както пише Щ-304/ то при 6000 ще трябва да сте с 240км/ч.
То ако ставаше така

зависимоста не е права линия а е крива и зависи от много неща

Публикувано: 05 мар 2005, 18:26
от cossy
А какво етова "реални условия"? Аз съм стигал до предела на оборотомера си... даже си мислех, че двигателя ще каже БУМ!
Публикувано: 05 мар 2005, 20:59
от aaleks
_SLiThER_ написа:aaleks написа:ако е вярно, че и при бензина е също 3000 - 120км/ч /както пише Щ-304/ то при 6000 ще трябва да сте с 240км/ч.
То ако ставаше така

зависимоста не е права линия а е крива и зависи от много неща

Крива има при различните мощности на двигателите, ако става дума за това, те разбирам иначе си мисля, че съм прав /ама знаели се

/
Като съм на 5 предавка и с 3000 оборота съм на 120км/ч,
при 1500 оборота съм с 60км/ч, 3500 оборота съм с 140км/ч и т.н., крива нема. Това виждам, на това вярвам и за това моля някой да пробва Мондео 2i или друга бензинка при 3000 оборота колко е км/ч.
Предполагам, че и при теб е така: на 5 предавка при 4000 оборота си 120км/ч, при 2000 оборота 60км/ч, и т.н.
cossy написа:А какво етова "реални условия"? Аз съм стигал до предела на оборотомера си... даже си мислех, че двигателя ще каже БУМ!
Нали на таблата така пише /6000 и 8000/, и за това дадох примера с тези числа за да може да се схване идеята, че дизела е по-ниско оборотен от бензинката

.
За не реални условия имах предвит , подемник /до към 6700-7000 като спомена, за бензинка/ и някой заводски експерименти за които нямам точно инфо, но нищо чудно и да са им връткали и по 8000-6000 на тези двигатели.
Публикувано: 05 мар 2005, 23:06
от l_m_b
Тай, да се включа и аз в теоритичния спор...
Не съм сигурен че кагото се движим на една предавка зависимоста скорост/обороти е нелинейна. Всъщност, очаквам мнения по въпроса.
За нелинейните работи при дизела и бензина - има едни много интересни графики, които проследяват промените във въртящия момент при различните обороти и тяхната "рожба" - мощността. По-ясно ще се опитам да го споделя.
Какво е въртящ момент? Сила, приложена на определено разстояние, с цел нещо да се завърти (N.m). По-хитро определение не ми хрумна. Мощността на двигателя се получава, като въртящия момент се умножи по оборотите и се раздели на една специална константа.
Дизеловия двигател има един голям чар - той има огромен въртящ момент, постигнат при много ниски обороти. Затова при ниските обороти мощностите на дизелите са големи, това позволява да им се поставят такива скоростни кутии, с които се вдигат същите скорости, както и при бензиновите, само че на много по-ниски обороти. Ако поставим скоростна кутия от дизел на бензин, бензиновия двигател може би просто ще загасне... Това е и основното нещо, което прави дизела по-издръжлив - той работи при ниски вибрации и обороти.
Бензина напротив - има нисък въртящ момент, но пък за сметка на това може да вдига големи обороти, в следствие на което пика на мощността при тях обикновено се постига на по високи обороти.
Не бива да забравяме обче, че въртящия момент намаля при високи обороти.
Затова графиката мощност/обороти прилича на обърната наопаки камбанка. Затова и в ТТ данни се дава често че един двигател е х к.с. при еди колко си оборота. Върха на камбанката при дизела е при ниските обороти, при бензина по-нагоре, при спортните коли още по-нагоре. Спортните двигатели се правят и с по къси и широки бутала, за да могат да стигат по високи обороти. При спортните автомобили, инженерите се стремят да изместят максимумана въртящия момент към по-високите обороти.
Та такива мити работи. Хората са измислили много интересни идеи в борбата да направят една кола надежна и икономична или пък бърза и мощна.
Публикувано: 06 мар 2005, 00:45
от ewgeny
Сиера на 5-та с 2500 е 90км/ч, 5000 е с 180км/ч. Сега вече всеки може да смята обороти.
Публикувано: 06 мар 2005, 01:01
от ewgeny
А, и още нещо - при определена скоростна степен (конст.), а всяка една си има едно единствено и постоянно непроменящо се предавателно число. Отношението между обороти и скорост е абсолютно праволинейно. На това му се вика предавателно число. Т.Е. Като разделите оборотите на двигателя към оборотите на гумите, ще получите някъкво предавателно число. Т.Е.
Обороти на двиг.
Пред. число. = ________________
Обороти на гумите
А оборотите на гумите са свързани със скоростта. Там вече зависи само от техния диаметър. Бях виждал една страница където се изчисляват разликите между гумите. Ако с 90км/ч си със 14 цолови гуми, по спомен при същите обороти на колелото ще си със около 84км/ч, но това е само по спомен, така че не приемайте данните ми твърдо.
Публикувано: 06 мар 2005, 01:46
от aaleks
ewgeny написа:Сиера на 5-та с 2500 е 90км/ч, 5000 е с 180км/ч. Сега вече всеки може да смята обороти.

с 1,6 карборатор, аз си мислех, че за теб е от порядака на 3000 - 90км/ч, 4100 - 120км/ч и при 5500 - 165км/ч.
А твоето ми се струва, че е като за Сиера 2000i, 2500 - 90км/ч, 3500 -120км/ч и при 5100 - 181км/ч

ама щом казваш значи си го направил и видял с очите си.
Други пробвали ли са, за сравнение?
p.s. За другото писане, благодаря за труда ти, много изчепателно!
Публикувано: 06 мар 2005, 01:59
от aaleks
aaleks написа:
p.s. За другото писане, благодаря за труда ти, много изчепателно!
Горенаписаното се отнася се за
l_m_b 
Май бая ми се е доспало.
Дано дочакам F-1, има нема още 2 часа.
има една програмка...
Публикувано: 06 мар 2005, 13:39
от DigiPro
има една програмка GearCalc се казва там се задават предавателните числа на всяка предавка и размера на гумите и тя смята при какви обороти каква скорост се получава. Дръпнете си я и вие от сайта на acj. Ето и адреса:
http://free.bol.bg/acj/Software/GearCalculator/
Публикувано: 06 мар 2005, 20:08
от ewgeny
Освен че е даден по книжка че 2500=90км/ч, но и сам съм го засичал че е точно така но с 14 цоловите гуми. Така като имам съмнения си проверявам скоростомера и оборотомера. Така, че инфото е сигурно.
Публикувано: 07 мар 2005, 11:15
от Щ-304
ewgeny написа: Така, че инфото е сигурно.
Е то няма как да не е сигурно ако си с оригинална скоростна кутия и диференциал. Графиката
обороти-скорост е линейна за всяка от петте предавки. Така, че ако на километража пише 240, а в книжката 6000, то твърдо при 3000 съм със 120 км/ч. на пета. Така е за всички коли.
Графиката
мощност-обороти е линейна до 90% от оборотите, т. е. до към 5500 оборота.;
Графиката
момент-обороти е хипербола с максимална стойност между 2500-3500 оборота примерно. То за това се изпреварва на по-ниска предавка и при по-ниски обороти от 5000.
Re: Малко допълнение
Публикувано: 07 мар 2005, 14:36
от jack71
l_m_b написа:
. нашия двукубиков теоритичен двигател, движещ кола във вакуум, харчи около 11.5л/100. Което пак си е множко де... Явно е много студено, през лятото по добре ще е.

ю
даааа. това е двигател на стойка по скоро а не монтиран на автомобил където има какви ли не съпротивления и натоварвания
тоя двигател е ИБДВГ (идеален бензинов двигател с вътрешно горене) и тук не се взима под внимание най-елементарното - триенето на бутала лагери и т.н.
ама наистина много гори бе

явно е поиздухан

Публикувано: 07 мар 2005, 21:17
от ewgeny
В случая са важни абсолютно всички съпротивления, защото теоретично ако няма съпротивления ще е нужно бенз., колкото да го докараме до нужните обороти и го оставяме той сам ще работи (защото няма какво да го спре, като мен

). Освен въздушното съпротивление на купето, всяко друго е важно. Както казваше един много добър майстор "всеки грам качва разхода".