Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
Потребителски аватар
tankovbg
потребител
потребител
Мнения: 707
Регистриран: 23 фев 2008, 16:14
Модел на автомобила: Fiesta Techno 1.25 Zetec 16 V, юли 1998
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от tankovbg » 11 сеп 2008, 14:27

Известно е, че старите карбураторни двигатели (не само Форд) имат ускорителна мембранна помпа за горивото на карбуратора. При подаване рязко на газ помпата впръсква допълнително количество гориво в дифузьора, горивовъздушната смес се обогатява и колата се изтегля рязко. Тази помпа е така конструирана че при плавно натискане на газта не подава гориво.
Изучавайки двигателите Зетек S стигам до заключението че такава система няма. Основно количеството на впръскваното гориво (съотношението на горивовъздушната смес) се определя от дебитомера (MAF), известни са ни проблемите при замърсяването на нишките му. При рязко подаване на газ, следствие натрупаната мръсотия нишките не се охлаждат веднага а по бавно, резултата е липса на рязко ускорение заради недостатъчното гориво впръсквано от инжекторите. Но дори да са чисти, охлаждането не е моментално с което и ускорението не е моментално. Всички знаем как, рязко натискайки газта на светофара от двигателя се чува как смуче въздуха, но ускорението идва след секунди докато ECU-то разбере колко въздух смуче двигателя.
Известно е, че дебитомера подава напрежение към ECU-то и това напрежение от-до може да се измери на конектора му при стартиран двигател като се натиска постепенно газта. Стойноста на това напрежение зависи от степента на охлаждане на нишките в дебитомера, а тази степен зависи от количеството въздух преминаващ край тях. Естествено напреженията ще се различават при чисти и замърсени нишки.
Стои въпроса, как да помогнем на ECU-то да разбере, че рязко натискаме газта и да подаде краткотрайно допълнително гориво към инжекторите по подобие на ускорителната помпа при карбураторите, което да даде "ряз" на двигателя. Но това трябва да става подчертавам, само при рязко натискане педала на газта.
Този въпрос може да бъде дискутиран от колеги във форума които се занимават с приложна електроника. Напоследък разсъждавам, но все още не съм стигнал до конкретно заключение.
Идеята ми е чрез електронно устройство да се попаде краткотрайно компенсиращо допълнително напрежение на клемата на дебитомера чиито кабел води до ECU-то. Тоест с това корегиращо по стойност напрежение да принудим ECU-то да подаде повече гориво за кратко време (да кажем от порядъка на секунда две), през което време нишките на дебитомера ще се охладят и ще поемат управлението.
Източник на управляващото напрежение за тази схема може да бъде датчика за положението на дроселовата клапа, от където ECU-то получава управляващо напрежение пропорционално на степента на отваряне на клапата. При плавно натискане на газта това напрежение се променя линейно, докато при рязко натискане се изменя скокообразно.
Пак казвам, колеги които се занимават с електроника, могат с мултицет да замерят тези напрежения и да си направят заключения за стойностите.
В главата ми се върти компаратор, който проследява напрежителния отскок от датчика на дроселовата клапа и на изхода си получава краткотраен напрежителен импулс, след което се връща в първоначалното си сътояние. Този напрежителен импулс се подава паралелно на клемата на дебитомера и "подпомага" напрежението от него по посока на увеличаване дебита.
Идея за това ми дава една реализация на автоаларма, която правих преди години и която следеше за краткотраен моментен спад на напрежението при отваряне на врата, този импулс обръщаше за момент компаратора и задействаше закъснителна схемичка с ИС NE555.
Не е проблем с такава логика да се проследи и краткотраен положителен импулс.
Но това са само идеи, нека всеки който има познания по електроника да се произнесе.
Мисля, че всеки ще се изкефи, ако със старата си количка остави зад себе си някоя нова кола на светофара.
И това няма да даде кой знае какъв разход на гориво, защото ще бъде за секунда две, даже може да се конструира с регулиране на времето.
Или мисля утопично.

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от HACKO » 11 сеп 2008, 15:21

На всички системи, които имат TPS това е софтуерно заложено (не съм сигурен при тебе дали има). Относно затъването това се дължи повече на занижено налягане на горивото в с-мата. Когато педала се натисне рязко контролера разбира това, изключва всички останали датчици и подава по-голяма доза ( DISC го беше описал някъде подробно но не ми се търси).
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
tankovbg
потребител
потребител
Мнения: 707
Регистриран: 23 фев 2008, 16:14
Модел на автомобила: Fiesta Techno 1.25 Zetec 16 V, юли 1998
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от tankovbg » 11 сеп 2008, 15:57

Ако е софтуерно заложено е добре, сигурно го имам, имам и TPS. Не че аз се оплаквам, имам динамика и добре се изтеглям.
А както твърдиш, че "ряза" на двигателя може да се дължи на занижено налягане на горивото в с-мата си абсолютно прав. Причини много, като се започне от горивната помпа, филтъра, та чак до вакумния регулатор на налягането (който аз поне имам и съм го изследвал).
А иначе ме подсети да си сменя горивния филтър, че само него не съм сменял, вероятно и италианците не са го сменяли. И все го забравям, трябва да е някъде отдолу към резервоара. Чувствам че не и стига май горивото като пришпоря по яко на висока скорост.

Потребителски аватар
samsung_bg
потребител
потребител
Мнения: 1992
Регистриран: 24 сеп 2006, 13:51
Модел на автомобила: Fiesta MK4 FUN 1.4 16V 90PS Zetec-S FHA '96г
Местоположение: Габрово
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от samsung_bg » 11 сеп 2008, 17:04

Хубава идея =D>:
Ще се замисля какво може да се направи. Наистина софтуерно е заложено това, но никак не е зле да се шунтират тези няколко секунди, докато ECU-то получи тази информация и тя да му се подаде мигновено.
Изображение

Потребителски аватар
tankovbg
потребител
потребител
Мнения: 707
Регистриран: 23 фев 2008, 16:14
Модел на автомобила: Fiesta Techno 1.25 Zetec 16 V, юли 1998
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от tankovbg » 12 сеп 2008, 08:47

Ако обаче е софтуерно заложено, както HACKO написа че контролера изключва всички датчици, то и да се подаде напрежение в тази точка на MAF-а, нищо няма да се случи при рязко подаване на газ. Доколкото съм чел, MAF-а подава едно напрежение от 0,36 до около 1,98 волта на контролера, като максимума на напрежението отговаря на максимума на подаваното гориво, поради факта че платинената нишка при охлаждане намалява съпротивлението си за тока протичаш през нея. Но във всички случаи контролера не изключва TPS-а защото от него най вероятно "разбира" за рязкото подаване на газ, в такъв случай би следвало да се атакува тази точка, като предварително се замерят напреженията там. Ако приемем, че това е така и ако приемем, че налягането в горивната система е нормално, то може би това ще обясни проблемите на много колеги със забиване на муцуната (замислянето) на двигателя преди да ускори. При износен (замърсен) TPS може би пика на напрежението при рязко подаване на газ не е с необходимата амплитуда, контролера не подава команда към инжекторите за рязко увеличаване на горивото.
Samsung_bg ти си в бранша на електрониката, замери нещата там и да разсъждаваме.

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от HACKO » 13 сеп 2008, 18:53

Естествено под изключване имам предвид игнориране на показанието им а не физическо изключване. В този момент се подава обогатена смес константно заложена в софтуера. По пътя на логиката вариантите са два повишаване на налягането на горивото, тогава обаче се повишава и общия разход (това е по-лесния начин), друго решение е увеличаване на времето за отваряне на дюзите заложено в програмата в този режим без да се променя налягането, по този начин ще се получи по-динамично ускоряване и запазване на характеристиките в нормален режим (това обаче изисква отлично познаване на софтуера ).
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
galli
потребител
потребител
Мнения: 37
Регистриран: 26 дек 2007, 14:41
Модел на автомобила: Fiesta 1.25 16v DOHC ZetecS
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от galli » 16 окт 2008, 13:17

Интересна идея, макар че не разбирам от електроника, но в общи линни съм наясно за ускорителната помпа при карбураторните двигатели/такъв е двигателя на другата ми кола/ ами тя е толкова ефективна, че всички производители на коли започнаха да слагат инжекционни системи :D Веднъж се беше повредила така че знам каква е разликата , че когато не работи двигателя се ускорява на прекъсвания, а като сработи ускорението е малко по-гладко. Та проблема при нея е такъв като натиснеш педала на газта например до край вкарва допълнително количество гориво, което се оказва прекалено много особенно в първите моменти на ускорението и този допълнителен бензин в голямата си част отива на вятъра.

Потребителски аватар
isoiso
потребител
потребител
Мнения: 843
Регистриран: 08 яну 2007, 19:15
Модел на автомобила: Mondeo MK2 1.8 zetec 98г
Status: Извън линия

Re: Можем ли да си направим двигателя да ускорява рязко

Мнение от isoiso » 16 окт 2008, 18:54

Може вадиш двг и слагаш по-голям.

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 29 госта