Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
- Bioshock
- потребител
- Мнения: 16
- Регистриран: 16 фев 2009, 14:36
- Модел на автомобила: Ford Fiesta 1993 Година 1.3 / 60к.с.
- Местоположение: Велико Търново
- Status: Извън линия
Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
Здравейте!
Искам да попитам според вас, дали по-голямата гума(пр. 175/70/13" от 185/70/14" ) оказва влияние върху спирачния път на автомобила?
Или по-точно ако си сменя гумите на Фордя от 175/70/13" и сложа 185/70/14" ще спира ли по бавно, и зависи ли това от тежестта или обиколката на гумата ?

Искам да попитам според вас, дали по-голямата гума(пр. 175/70/13" от 185/70/14" ) оказва влияние върху спирачния път на автомобила?
Или по-точно ако си сменя гумите на Фордя от 175/70/13" и сложа 185/70/14" ще спира ли по бавно, и зависи ли това от тежестта или обиколката на гумата ?


- HACKO
- Модератор
- Мнения: 13106
- Регистриран: 24 май 2006, 21:22
- Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК - Местоположение: ХАСКОВО
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
Зависи от сцеплението, а то зависи от контактната площ и от специфичното налягане което оказва колата върху пътя.
Със повишаване на ширината със 1см ( от 175 минаваш на185) повишаваш контактната повърхност, което повишава сцеплението със пътя, обаче намаля специфичното налягане, което от своя страна влошава сцеплението.
Какво точно ще се случи е въпрос на сложни изчисления и не случайно производителите дават за всеки автомобил със какъв диапазон от размери на гумите трябва да се кара. Намери данни и провери за твоя автомобил какви гуми се препоръчват и ако размера, който си си избрал фигурира, слагай спокойно.
185/70/14 ще е със чувствително по-голям външен диаметър от 175/70/13, което освен грешка в километража може да натовари прекомерно спирачните апарати и трансмисията.
Принципа при преминаване от гуми с по-малък размер на джантата към такива със по-голям и обратно е да се подбере така височината на гумата, че външните диаметри при двата вида да е приблизително еднакъв. За това има специални калкулатори в сайтовете на продавачите на гуми или таблици от които се подбират размерите. Това важи и при промяна на ширината на гумата.
Със повишаване на ширината със 1см ( от 175 минаваш на185) повишаваш контактната повърхност, което повишава сцеплението със пътя, обаче намаля специфичното налягане, което от своя страна влошава сцеплението.
Какво точно ще се случи е въпрос на сложни изчисления и не случайно производителите дават за всеки автомобил със какъв диапазон от размери на гумите трябва да се кара. Намери данни и провери за твоя автомобил какви гуми се препоръчват и ако размера, който си си избрал фигурира, слагай спокойно.
185/70/14 ще е със чувствително по-голям външен диаметър от 175/70/13, което освен грешка в километража може да натовари прекомерно спирачните апарати и трансмисията.
Принципа при преминаване от гуми с по-малък размер на джантата към такива със по-голям и обратно е да се подбере така височината на гумата, че външните диаметри при двата вида да е приблизително еднакъв. За това има специални калкулатори в сайтовете на продавачите на гуми или таблици от които се подбират размерите. Това важи и при промяна на ширината на гумата.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! 

- didon80
- потребител
- Мнения: 1929
- Регистриран: 19 ное 2007, 20:38
- Модел на автомобила: Мондео МК3 GHIA X 2.2 TDCI 2005г.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... 74#p545238 - Местоположение: Сливен
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
По правило по-широката гума има по-къс спирачен път, при условие, че сравняваните гуми са идентични (марка, модел, ДОТ, състояние: най-добре нови разбира се).
-
- потребител
- Мнения: 1004
- Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
- Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
- Местоположение: някъде в BG ВТ
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
И аз съм на същото мнение, по-широка гума по-малко натиск на квадратен сантиметър, по-лесно преплъзване, ама пък по-голяма площ на триене и т.н. комицитеHACKO написа:........... обаче намаля специфичното налягане, което от своя страна влошава сцеплението.
........................................

Небойте се роби Спартак е с вас!
- HACKO
- Модератор
- Мнения: 13106
- Регистриран: 24 май 2006, 21:22
- Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК - Местоположение: ХАСКОВО
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
Да де, малко като в Параграф 22.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! 

-
- Потребител
- Мнения: 774
- Регистриран: 05 авг 2007, 16:35
- Модел на автомобила: Ford Mondeo Ghia 2.0i 16v 93г.
- Местоположение: Плевен
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
Има си логично обяснение - модерните автомобили с ABS на спирачките при рязко спиране, гумите са на границата на приплъзване (или на границата на блокиране на колелетата).
Всъщност когато силата на триене между повърхността на гумата и пътя премине определена граница започва да се олющва най-горния слой (грубо казано) и по шосето става черна диря.
При какво усилие се получава този ефект зависи от състава на каучука на гумата, контактната площ и натиска на кв. сантиметър. На практика при един и същ състав на каучука при по-широката гума е необходимо по-голямо усилие (поради по-голямата контактна площ, по-голямото количество каучук участващ в спирането) и от там се угася по-вече енергия и има по-къс спирачен път. Това е вярно лятно време със свестни гуми и на сух асфалт, зимата нещата се променят - на лед и сняг няма черни дири от гуми - там нещата са други и грайфера, каучука и натиска на см2 играят най-съществена роля.
По-широките гуми дават и по-добра стабилност в завоите.
ABS-a разбира се води и до едно отрицателно явление - колата спира според параметрите на най-лошата монтирана гума (защото тя блокира първа).
Всъщност когато силата на триене между повърхността на гумата и пътя премине определена граница започва да се олющва най-горния слой (грубо казано) и по шосето става черна диря.
При какво усилие се получава този ефект зависи от състава на каучука на гумата, контактната площ и натиска на кв. сантиметър. На практика при един и същ състав на каучука при по-широката гума е необходимо по-голямо усилие (поради по-голямата контактна площ, по-голямото количество каучук участващ в спирането) и от там се угася по-вече енергия и има по-къс спирачен път. Това е вярно лятно време със свестни гуми и на сух асфалт, зимата нещата се променят - на лед и сняг няма черни дири от гуми - там нещата са други и грайфера, каучука и натиска на см2 играят най-съществена роля.
По-широките гуми дават и по-добра стабилност в завоите.
ABS-a разбира се води и до едно отрицателно явление - колата спира според параметрите на най-лошата монтирана гума (защото тя блокира първа).
-
- потребител
- Мнения: 4211
- Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
- Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
- Местоположение: Варна
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
По-широките гуми спират по-добре при претоварване, и по-зле в сложни условия.
Това за формулата е, че според нея силата на спиране нараства с увеличаване на силата на натиска върху пътя (теглото). Ако материалът е почти същия, останалото е постоянно - повече площ, но по-малко налягане.
Важни са останалите фактори - режим на спиране, настилка, състояние на гумите.
При заковаване на спирачките направо на сухо най-добри са широките гуми - пропорционално на ширината. Ако са с 10% по-широки, спира 10% повече. На мокро е съвсем друго.
Аз карам с тесни и с по-голям диаметър и малка джанта, защото щадят окачването и са универсални. В Бг сухи чисти пътища има рядко.
Това за формулата е, че според нея силата на спиране нараства с увеличаване на силата на натиска върху пътя (теглото). Ако материалът е почти същия, останалото е постоянно - повече площ, но по-малко налягане.
Важни са останалите фактори - режим на спиране, настилка, състояние на гумите.
При заковаване на спирачките направо на сухо най-добри са широките гуми - пропорционално на ширината. Ако са с 10% по-широки, спира 10% повече. На мокро е съвсем друго.
Аз карам с тесни и с по-голям диаметър и малка джанта, защото щадят окачването и са универсални. В Бг сухи чисти пътища има рядко.
- dr. Svetlyo
- потребител
- Мнения: 166
- Регистриран: 11 юли 2007, 00:16
- Модел на автомобила: .
Skoda Octavia RS 2.0 TDI Combi RS '14
Volkswagen Up! 1.0 3dr White Up! '13
Great Wall Voleex C10 1.5 Great Edition '13
Toyota Corolla 1.4 VVTi Terra '09
Ford Focus 2.0 TDCi Sedan Titanium '09
Ford Escort 1.8 TD Turnier Ghia '96
Ford Escort 1.6 D 5dr CL '86
Ford Fiesta 1.1 3dr CL '89 - Местоположение: Германия (преди това: Варна)
- Контакти:
- Status: Извън линия
Re: Оказва ли влияние върху спирачния път по-голямата гума.
Купувам: Ford Puma 1.7 Mk2/Mk3/Mk4 след 10.2000.
е-mail: svetlyo@herzeleid.net
Skype: svetlyo_dr.svetlyo
Yahoo: dr_Svetlyo
ICQ: 197786528
dr. Svetlyo

е-mail: svetlyo@herzeleid.net
Skype: svetlyo_dr.svetlyo
Yahoo: dr_Svetlyo
ICQ: 197786528
dr. Svetlyo

Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 5 госта