Мондео и фокус ел седалка, ремонт с ново зъбно колело

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Мондео и фокус ел седалка, ремонт с ново зъбно колело

Мнение от diesel1.6 » 25 апр 2010, 11:23

Механизмът с моторчето и зъбното колело трябва да се свали от седалката. Това може да се направи без тя да се сваля. Маха се страничния пластмасов капак, на който са копчето за повдигане на седалката и врътката за облегалката. Той се държи на едно винтче отпред, едно отстрани някъде в задната част, край врътката за облегалката, една щипка отзад и отвътре, вижда се от задното място за сядане и последно от самата ръкохватка за местене на облегалката. Тя има един скрит болт, до него се стига с помощтта на тънко ножче или отверка за вадене на защитното капаче. Всъщност всики капачета са така.
Самият механизъм е закачен в предния си край с една ос към две уши, а в задния към едно. Шифта е осигурен с една шайба за еднократна употреба, но като се изкара с малко зор с клещи или друго, може да се пооправи и натика пак. Другата е зегерка, тя е ясна как се сваля и слага. Ел съединенията излизат много лесно, но с хватка! Имат копче за натискане или стискане с пръсти, различно е.
След това с малко глухо ключе (май е 5,5 мм или нещо такова в имперски размер - инчове) се махат три черни винта. Те сглобяват двете половини на корпуса на червячния редуктор. Пространството на едното място е ограничено, може да се наложи да се изпили инструмента или да се приложи някаква хитрина. Ето снимка Изображение
Вътре се очаква да стои това Изображение
За да се поправи, може да се ползва зъбно колело. Продава се в ибей, или се поръчва на фрезист, или ето тук http://www.clubford.org/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Последователността на монтажа е следната - ето малко разкази в картинки :)
Примерен набор инструменти Изображение
1. След като се отвори редуктора, се събират всички дребни части - полезни и неполезни. Старата грес се маха, за да се отстранят парчетата пластмаса. За запазване са червячното зъбно колело с една шайба под него, една шайба - аксиален лагер на целия винт, една шайба с диаметър към 15 мм вътрешен - аксиален лагер на винта в другата посока и стояща върху степен на зъбното колело.
Изображение
2. Налага се да се махне съществуващата резба под старото зъбно колело. Тя е същата, като на винта в другия край на валчето. Стоманата е мека и се работи лесно. Най-добре е да се направи със стационарен шмиргел, но с повече сръчност и внимание става и с тази хватка (внимателно в работата и ползвайте очила!) Изображение
Не трябва да се изпилява под определен диаметър - обикновено колелата се предлагат с диаметър на отвора 8,7 мм, защото това е и размерът на вала на местата без резба. Така двете шийки от двете страни на колелото и резбата под него определят размера и не трябва да се нараняват или да се пили по-дълбоко. За да стане точно е добре да се довърши с пила. Оставя се малко материал и се пробва колелото. Като се натисне и повърти с малко сила може да се види къде е опирало и само там да се резне малко с пилата - и така до успешното нахлузване.
3.Шайбите - лагери. Желателно е да се ползват оригиналните шайби. Може и без тях, зависи от колелото, но те са по-добрия начин за лагеруване.
Срещу края на вала стои една малка шайба с диаметър около 10 мм и дебелина към 4. Тя няма дупка, в нея се опира една съчма (набита във вала). В другата посока опората е през зъбното колело и за там е една по-голяма пробита шайба с диаметър на отвора към 15 мм. Тя се слага върху едно прагче (степен). Понякога се налага да се постисне с клещи, за да застане на място. Ако е свободна не пречи - важното е да си е на мястото. Ето снимките за тези шайби и на нахлузеното колело
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
3. Регулиране на редуктора.
Новото зъбно колело трябва да е така сложено, че червячното да зацепва някъде в средата на зъбите. Това не е фатално изискване, трябва да се изпълно доста приблизително. След като се сложи всичко в редуктора като на тази снимка (горната е същата) Изображение с местене на наляво-надясно по вала се обира луфта в лагерите (пак да кажа - все е тая с луфт или без). Тук идваме до отговорната часст с фиксирането на новото колело на мястото му.
4. Фиксиране на колелото на мястото му. Прави се след като се нагласи според точка 3.
Според продавачи на лъскави колелца на добра цена (за тях :D: ) в ибей, се фиксира с пружинен щифт 2,5 мм. Пружинният щифт е стоманена тръбичка, прорязана по цялата си дължина и сравнително здраво направена. Пробива се съответния отвор (2,5 мм), и щифта се набива вътре през сглобяваните части. Не съм погледнал какво е натоварването в тази сглобка и засега съм скептично настроен към щифта. Все пак съм купил няколко 2,5 мм и няколко 3 мм. Мястото на пробиване е фланецът на колелото, от страната на винта. Отворите трябва да се зачистят добре, за да не дъвчат алуминиевия корпус на редуктора.
Аз предпочитам залепяне или заваряване. И за двете трябват малко внимание и материали. Добър начин е и запояване с калаен припой - това май е най-класическият и разбираем метод.
Залепяне - 90% от работата е подготовката на повърхностите. Стоманените колела, правени от мене след онази другата тема, за с много грапава вътрешна повърхност. Там лепенето е безпроблемно, изисква само обезмасляване с ацетон, толуол, дихлоретан, тетрахлоретан, екстракционен бензин или сваряване с веро или прах за пране и вода. Валът е добре да са награпи малко - няколко удара с нож или остър твърд изнструмент са достатъчни, или плитки каналчета с абразивен инструмент. След това - отново обезмасляване, ако е мазен, или ако е пилен е направо готов. Лепилата са два типа - двукомпонентни епоксидни и анаеробни. Епоксидните може да са висококачествена (и бавновтвърдяваща) епоксидна смола (трябва малко опит с нея) или течен метал. Упътванията за работа са по опаковките. След втвърдяване се препоръчва да се загрее до към 80 градуса за час. Анаеробните лепила са фиксатори за резби, уплътнители за хидравлични съединения и фиксатори за сглобки. Течни са, и се правят от Локтайт, ... забравих другите. По 5 лв е малката опаковка, тъй че такова ще трябва да се вземе назаем. Ползва се на много места - сервизи, газаджии, заводи, ... и трябват две- три капки. За да работи това нещо, хлабината трябва да е в определени граници. Някои лепила (хидравличните уплътнители) са за огромни хлабини - до 1 мм, обикновено е 0,2 мм или по-малко. Втвърдява само когато няма достъп до въздух и затова трябва да се намаже добре по двете съединявани повърхности. Ползва се след един ден. При изненада и залепяне в грешно положение, много лесно се разглобява с нагряване до 100 - 140 градуса според лепилото.
Запояването - калайдисват се двете части и после се сглобяват. За да се работи по-лесно докато са горещи, зъбното колело трябва да се движи свободно по вала, но без луфт.
Заварка - важи само за стоманени части - може да се завари с една или две капки на края на фланеца или през дупка във фланеца. Ако е през дупка, трябва да се зачисти хубаво, защото там е лагеруването в корпуса. Много важо е да се завари както трябва - това означава с апарат за заварка на малки детайли със съответните електроди или тел. Детайлите са малки и може да се случи да се изпари я колелото, я вала. Примерно, с ток около 20 ампера и електроди 1,5 или 1,6 (не помня колко са точно най-тънките). Може с MAG машина - телоподаваща, онези за ауспусите - но внимателно с тока и с майсторлъка. Май заваряването е твърде опасен метод в домашни условия.
Засега се сещам това. Когато има нещо ново, ще добавя или поправя писаното.
5.Грес
Ще работи с каквато и да е грес. Ако е стоманено зъбно колело, е добре греста да е с молибден или графит (грес за карета) или друга, предотвратяваща задиране - с ЕР добавка, или пък синтетична (едни прозрачни и цветни, не от безцветните). Пълни се добре, като преди това се вадят парчетата от старото колело.
Последна промяна от diesel1.6 на 27 апр 2010, 12:22, променено общо 6 пъти.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Редуктор на ел седалка, ремонт с ново зъбно колело

Мнение от diesel1.6 » 25 апр 2010, 11:31

Ще добавя снимки със заварките.

Потребителски аватар
cockyhotty
потребител
потребител
Мнения: 667
Регистриран: 26 май 2009, 18:47
Модел на автомобила: Ford Focus Mk2.5 1.6 PFi
Местоположение: BG
Status: Извън линия

Re: Мондео и фокус ел седалка, ремонт с ново зъбно колело

Мнение от cockyhotty » 26 апр 2010, 00:09

Евала за ентусиазма!Предполагам, че става въпрос за механизма за регулировка на височината на седалката. При мен все още работи, ако се наложи може да уредим някое запасно колело. :D

Потребителски аватар
angeldragov@abv.bg
потребител
потребител
Мнения: 7
Регистриран: 15 авг 2010, 13:29
Модел на автомобила: FORD MONDEO Mk2 2.0 Zetek kombi 136HP 2000г.
Местоположение: Sofia
Status: Извън линия

Re: Мондео и фокус ел седалка, ремонт с ново зъбно колело

Мнение от angeldragov@abv.bg » 24 апр 2012, 19:44

А от кьде мога да го намеря това зьбно колело?

Потребителски аватар
paci
Модератор
Модератор
Мнения: 7883
Регистриран: 18 яну 2005, 07:52
Модел на автомобила: Fiesta MK4 Zetec-S 1.4 16V 90 коня
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Мондео и фокус ел седалка, ремонт с ново зъбно колело

Мнение от paci » 24 апр 2012, 20:57


Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта